podobnow w starszym modelu ducato (TD), jest turbina bez zmiennej geometrii łopatek , mechanik mówił że można podpasować do uniaka, tylko dorobić króćce do mocowania kolektora, czy prawdą jest że działała by ona z niższych obrotów (wiadomo jak diesle mają) moim zdaniem w benzynie to inna bajka , jak jest ze sterowaniem turbiny , komputer chyba steruje tylko dawką paliwa a nie szybszym działaniem turbiny (a turbina kręci się od wydalanych gazów)
Moment zaczęcia wytwarzania przez turbinę nadciśnienia(czyli kiedy odczujemy "kopa") jest zależny wyłącznie od wielkości wirnika na częsci zimnej i gorącej(oraz ich kombinacji;)), ewentualnie od kąta ustawienia "płatków"/skrzydełek/... wirnika(ale z reguły wszystkie turbiny mają zbliżone kąty, no chyba że ze zmienną geometrią oczywiście). Więc im większe turbo tym większy lag.
W UTcie komputer faktycznie steruje tylko dawką paliwa w zależności od ilości powietrza przechodzącego przez przepływkę.
Jeżeli chodzi o pasowanie turbin, to skoro coś trzeba przerabiać to lepiej już wrzucić jakąś porządną turbinę, a nie z przelatanego TD(poza tym turbin z TD lepiej nie stosować na tak krótkim kolektorze jaki jest w UTcie, podobno mają mniejszą wytrzymałość na tak gorące spaliny jakie są w benzyniaku).