surge jest wtedy gdy wirnik tłoczący wypadnie z rezonansu tłoczenia co powoduje rozkręcenie sie wirnika ponad normatywne obroty i natychmiastowy powrót do tłoczenia bo wirnik zwalnia z powodu braku spalin , właśnie te przejścia gwałtowne przyspieszenie oraz wyhamowanie powoduje zazwyczaj uszkodzenie turbiny. najbardziej są na to narażone turbiny takie jak lui napisałDeviL pisze:Surge sie pojawia jak jest wiecej powietrza tloczone niz silnik moze przyjac ,przez co ow powietrze wraca powodujac zakretke wirnika w druga strone, i wlasnie po to sie liczy mapy ,by tego nie doswiadczyc
http://en.wikipedia.org/wiki/Compressor_stall <-- opisane mniej wiecej
mapa
-
- Spamer :P
- Posty: 968
- Rejestracja: czw lis 30, 2006 9:11 pm
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: Starachowice
-
- Aktywny użytkownik
- Posty: 275
- Rejestracja: wt lis 11, 2008 9:37 pm
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: Mysłowice-Wesoła
wzucam obrazek z wartosciami i wykresem i mam prosbe:
kto mi powie jak sie ma do tego wszystkiego ustawianie obrotow skoro i tak nie wiem odkad bedzie ładowac, jak to jest w wykresami czesci goracej, co znaczy ze np przy 0.8b jest 10lb/min na wydechu i na koncu dlaczego dla roznych turbin (porownywałem GT2056 i GT2252) dla tych ustawien wypluwa te same dane
kto mi powie jak sie ma do tego wszystkiego ustawianie obrotow skoro i tak nie wiem odkad bedzie ładowac, jak to jest w wykresami czesci goracej, co znaczy ze np przy 0.8b jest 10lb/min na wydechu i na koncu dlaczego dla roznych turbin (porownywałem GT2056 i GT2252) dla tych ustawien wypluwa te same dane
- ZibiUT
- "FireStarter"
- Posty: 2098
- Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:49 pm
- Miejscowość: Kampinos
- Auto: Uno 1.3T
- Kontakt:
Dane nie sa zalezne od turbin. Na podstawie mapy kompresora widzisz jak przwdopodobnie zachowa sie silnik z taka sprezarką.
Na podstawie mapy turbiny czyli czeci goracej widzisz przy jakim przepływie dana sprezarka wstanie na zadane ciśnienie.
Na podstawie mapy turbiny czyli czeci goracej widzisz przy jakim przepływie dana sprezarka wstanie na zadane ciśnienie.
http://www.zibisoft.pl - Hamownia podwoziowa - Ożarów Mazowiecki
-
- Aktywny użytkownik
- Posty: 275
- Rejestracja: wt lis 11, 2008 9:37 pm
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: Mysłowice-Wesoła
VE silnika doładowanego = VE wolnossaka * PR lub jak woliszDeviL pisze:Jak sie ustawia Vol eff % ? Engine analyzer mi przerobil na 80-160% ,a wiekszosc jak liczy wpisuje srednio 90% po calosci
Required VE = (9411 x moc z hamowni x .45 ) / (pojemność w cui x obroty przy jakich masz dana wartość HP ) = X
nastepnie X/PR = sprawnosc w %
- ZibiUT
- "FireStarter"
- Posty: 2098
- Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:49 pm
- Miejscowość: Kampinos
- Auto: Uno 1.3T
- Kontakt:
Wydaje mi się ze i tak zreszta zakładałem że tyle ile silnik zasysa to tyle oodaje bo niby co ma się z reszta stać.
http://www.zibisoft.pl - Hamownia podwoziowa - Ożarów Mazowiecki
- szymons1990
- Zaawansowany użytkownik
- Posty: 315
- Rejestracja: pn maja 12, 2008 2:41 pm
- Miejscowość: Myslowice
- Auto: Punto GT
- ZibiUT
- "FireStarter"
- Posty: 2098
- Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:49 pm
- Miejscowość: Kampinos
- Auto: Uno 1.3T
- Kontakt:
air flow rate=(L x RPM x VE x Pr) / 5660
gdzie:
L -> pojemność silnika w litrach
RPM -> obroty na minutę
VE -> volumetric efficiency (zaraz obliczymy)
Pr -> pressure ratio
według książek różnych autorów (A. Graham Bell, Corky Bell) dla czytania map należy przyjąć poniższe wartości VE:
silnik seryjny 2 zawory na cylinder: 85
silnik seryjny 4 zawory na cylinder: 90
silnik lekko zmodyfikowany*: 93
silnik wyczynowy: 105
*modyfikacja kanałów głowicy, ostrzejsze (ale uliczne) wałki, itp...
dla mapy z flow rate wyrażonej w lb/min należy wynik podzielić przez 14,27
gdzie:
L -> pojemność silnika w litrach
RPM -> obroty na minutę
VE -> volumetric efficiency (zaraz obliczymy)
Pr -> pressure ratio
według książek różnych autorów (A. Graham Bell, Corky Bell) dla czytania map należy przyjąć poniższe wartości VE:
silnik seryjny 2 zawory na cylinder: 85
silnik seryjny 4 zawory na cylinder: 90
silnik lekko zmodyfikowany*: 93
silnik wyczynowy: 105
*modyfikacja kanałów głowicy, ostrzejsze (ale uliczne) wałki, itp...
dla mapy z flow rate wyrażonej w lb/min należy wynik podzielić przez 14,27
http://www.zibisoft.pl - Hamownia podwoziowa - Ożarów Mazowiecki
- szymons1990
- Zaawansowany użytkownik
- Posty: 315
- Rejestracja: pn maja 12, 2008 2:41 pm
- Miejscowość: Myslowice
- Auto: Punto GT
-
- Aktywny użytkownik
- Posty: 275
- Rejestracja: wt lis 11, 2008 9:37 pm
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: Mysłowice-Wesoła
te sprawnosci ktore ludzie wpisuja to sprawnosci bez doładowania, sprawnosci z doładowaniem to wartosci powyzej 100%DeviL pisze:Jak sie ustawia Vol eff % ? Engine analyzer mi przerobil na 80-160% ,a wiekszosc jak liczy wpisuje srednio 90% po calosci
popatrz sobie na dane ktore wypluł Ci engine analyzer, bez doładowania masz sprawnosci jak wszyscy, kiedy zaczyna ładowac one stopniowo sie podnosza, on poprostu odrazu to przelicza (zadane doładowanie na sprawnosc) to co ja tam liczyłem to sprawnosci bez boostu, zmieniajac sprawnosci zmienia mi doładowanie potrzebne do uzyskania konkretnej mocy, u Ciebie zmienia sprawnosci przy konkretnym doładowaniu
- ZibiUT
- "FireStarter"
- Posty: 2098
- Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:49 pm
- Miejscowość: Kampinos
- Auto: Uno 1.3T
- Kontakt:
A ta cześć spalona to myślisz ze ma diametralnie inną objetość od tej zassanej?? Po za tym silnik nie spala 100% dostarczonego powietrza i cześć "wydala".ciemol pisze:oddaje pewnien procent zassanego powietrza bo czesc zuzyta jest do spalaniaZibi122 pisze:Wydaje mi się ze i tak zreszta zakładałem że tyle ile silnik zasysa to tyle oodaje bo niby co ma się z reszta stać.
http://www.zibisoft.pl - Hamownia podwoziowa - Ożarów Mazowiecki
-
- Spamer :P
- Posty: 997
- Rejestracja: sob mar 15, 2008 12:25 pm
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: SZA