AFR / osiagi - teoria

układ elektryczny, układ wtryskowy i zapłonowy, SMT6, ECUMASTER, itp.

Moderatorzy: KYS, ZibiUT

Awatar użytkownika
apac
Aktywny użytkownik
Posty: 266
Rejestracja: czw gru 09, 2004 6:17 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Kraków

AFR / osiagi - teoria

Post autor: apac »

Zastanawiam sie jakie efekty (poza nieco zmniejszonym spalaniem ) osiagne montujac smtx ? W tym momencie przy 2300obr AFR wynosi 10,47, przy 4000 9,57 natomiast przy 5500 11,26. Na dole jest zdecydowanie za bogato, jak powinien sie zmieniac AFR zaczynajac od wolnych obrotow az do wysokich aby bylo optymalnie (bezpiecznie) ale i szybko :?: Czy bedzie zauwazalna roznica w reakcji na wcisniecie gazu i przyspieszania z niskich obrotow po "idealnym" ustawieniu AFR za pomoca swinki? Slyszalem tez o pewnych problemach z ustawieniami mapy/zmieniajace sie warunki (temp zewn etc) - nie wiem ile w tym prawdy. :? Generalnie AFR w UT na seryjnych gratach i przy podniesionym cisnieniu (wysokie obroty) moze byc calkiem ok, ale zwykle powiazane jest to z zalewaniem na dole - chyba wszystkie UTy tak maja :roll: :? wiec trzeba to czyms skorygowac...

UPDATE: zapomnialem dodac, podany AFR odnosi sie w moim przypadku do doladowania ~0,9-1 bar
Bylo UT, jest Bravo GT.
ziuzio
Spamer :P
Posty: 1343
Rejestracja: wt gru 07, 2004 9:20 pm
Miejscowość: krakooff
Auto: Uno 1.4T
Lokalizacja: krakooff

Post autor: ziuzio »

Optymalny* AFR(pomijając, że dobry AFR nie zawsze przekłada się na dobre EGT, które ma kluczowe znaczenie dla płynięcia tłoków:)), to taki, który w dolnym zakresie obrotów jest w zakresie stechiometrycznym czyli okolice 14.7(zapewnia to dobre wkręcanie się na obrotu, a przy okazji i zmniejsza spalanie przy spokojnej jeździe), a pojawieniu się doładowania obniża się w okolice 12.5~13. W praktyce, przy doładowaniu trzeba zejść trochę niżej, aby było bezpiecznie.

Nie wiem jakie masz potrzeby, ale myślę że SMT6 w zupełności da radę, zarówno konwersji maf->map(w tym strojenie) jak i zapłonowi, masz także drugą mapę do wykorzystania(np. na procedurę startu/podtrzymanie turbo:)), znajdzie się też i sterowanie dodatkowym wtryskiwaczem w razie atakowania wększych mocy(bez zmiany wtryskiwaczy) :) .
Możesz też zainwestować w SMT7, ale nie wiem czy jest sens wydawać kasę.

*Optymalny, czyli taki przy którym osiągniemy największą moc, ale nie zawsze oznacza to bezpieczeństwo, bo jest jeszcze kąt wyprzedzenia zapłonu, kształt komór spalania, czasy/kąty wałka rozrządu
Awatar użytkownika
apac
Aktywny użytkownik
Posty: 266
Rejestracja: czw gru 09, 2004 6:17 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Kraków

Post autor: apac »

Roznica w cenie smt6 a smt7 jest podobno juz w tym momencie niewielka, pytanie tylko czy warto zainwestowac w ta "nowosc" (7) czy w sprawdzony sprzet (6) Podobno 7ka jest "inteligentna" - mozna po pewnym czasie odlaczyc przeplywke (bez map-s :? :?: ) - ale szczegolow nie znam. Auto bylo bardzo "zmulone" na niskich i srednich obrotach, po naciagnieciu sprezyny w przeplywce jest lepiej(choc ciagle go przylewa), mam tylko nadzieje ze jeszcze mozna cos uzyskac i nie chodzi juz w tym momencie o max moc/moment, ale o ich przebieg - lepsza charakterystyke - tak aby auto dawalo wiekszy FUN z jazdy 8)

PS: skrzynia niestety czesciej zaczela zgrzytac, czasami mam wrazenie ze synchronizator 2ki lub 3ki nie dziala (wyzsze obroty) - tak jak bym chcial zmienic bieg bez sprzegla :x
Bylo UT, jest Bravo GT.
ziuzio
Spamer :P
Posty: 1343
Rejestracja: wt gru 07, 2004 9:20 pm
Miejscowość: krakooff
Auto: Uno 1.4T
Lokalizacja: krakooff

Post autor: ziuzio »

Co do biegów to pewnie trochę też związane z niską temperaturą otoczenia.

Zaś w sprawie SMT, 7 kosztuje 899zł, zaś 6 kosztuje 789zł, ceny za nówki oczywiście, bo używkę 6 (sprawną rzecz jasna:))kupisz już za ok. 600zł, z używaną 7 jeszcze się nie spotkałem. W sumie możesz zainwestować w 7 jak masz wolną kasę :) .
rafalmaxi
Obserwator
Posty: 20
Rejestracja: ndz kwie 16, 2006 2:20 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: ruda slaska
Kontakt:

Post autor: rafalmaxi »

sorki za ot ale mogłby mi ktos wytłunaczyc co to ten afr i gdzie odczytywac jego wartosci
ziuzio
Spamer :P
Posty: 1343
Rejestracja: wt gru 07, 2004 9:20 pm
Miejscowość: krakooff
Auto: Uno 1.4T
Lokalizacja: krakooff

Post autor: ziuzio »

Air to Fuel Ratio, czyli stosunek powietrza do paliwa:). Odczytać go można za pośrednictwem sondy lambda, analizatora spalin (lub co lepsi na zapach spalin :P ).
Jest to główny czynnik decydujący o osiągach silnika, ma też spory(ale nie całkowity oczywiście) wpływ na to czy tłoki są już w misce olejowej czy jeszcze się trzymają korb:)
Lui
Spamer :P
Posty: 1445
Rejestracja: pn maja 09, 2005 1:46 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: opole
Kontakt:

Post autor: Lui »

ooo przy okazji się zapytam :)

coś mi auto na wolnych przelewa :? , a wolne oborty wskoczyły na 2tyś

pewnie wina nowego całego dolotu z odłączoną odmą??

co i jak skręcić, wyregulować bez miernika spalin???
Fiat Grande Uno
www.uno-racing.prv.pl
ziuzio
Spamer :P
Posty: 1343
Rejestracja: wt gru 07, 2004 9:20 pm
Miejscowość: krakooff
Auto: Uno 1.4T
Lokalizacja: krakooff

Post autor: ziuzio »

Najlepiej ściągnąć 'dekiel' z przepływki i spróbować przymknąć klapkę-jeśli zwolni odpowiednio to można podciągnąć sprężynę o 1 ząbek i zobaczyć jak będzie:) i do tego doregulować tym wkrętem na imbusa.
rafalmaxi
Obserwator
Posty: 20
Rejestracja: ndz kwie 16, 2006 2:20 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: ruda slaska
Kontakt:

sonda

Post autor: rafalmaxi »

w jakich autach sa montowane szerokopasmowe sondy lambda
konkretne marki ??
Awatar użytkownika
ZibiUT
"FireStarter"
Posty: 2098
Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:49 pm
Miejscowość: Kampinos
Auto: Uno 1.3T
Kontakt:

Post autor: ZibiUT »

O ile dobrze pamiętam to VW 1,8T miały ale musisz szukac
http://www.zibisoft.pl - Hamownia podwoziowa - Ożarów Mazowiecki
ODPOWIEDZ