Doładowanie wodą?

turbo, głowica, dolot, układ paliwowy, itp.

Moderatorzy: KYS, ZibiUT

Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Post autor: Yannick »

KYS trafiłeś w sedno..... :)
Yaninnya
Użytkownik
Posty: 149
Rejestracja: ndz gru 19, 2004 2:17 am
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: St. Helier, Jesey

Post autor: Yaninnya »

KYS pisze:
Yaninnya pisze:Większy IC obniża temperaturę powietrza doładowanego. Nie wiem, skąd czerpiesz informacje, ale opinia, że duży IC podnosi temperaturę powietrza doładowanego, jest, delikatnie powiedziawszy, dość poważnym rozminięciem się z prawdą.
oj chyba się nie zrozumieliście (albo ja to inaczej odebrałem)... :roll:

moim zdaniem Yannic miał na myśli:
większy intercooler => zimniejsze powietrze => więcej tlenu => większa energia ze spalania => więcej ciepła w cylindrze

skracając:
większy intercooler => więcej ciepła w cylindrze :wink:

proszę mnie poprawić jak źle zrozumiałem :!:
No to dochodzimy do podstaw działania silnika spalinowego. :wink:
I wtrysk wody i powiększony IC dadzą wyższą temperaturę spalin (nie komory spalania!), jeśli nie zostanie ,proporcjonalnie do zwiększonej ilości ładunku, zwiększona dawka paliwa.
Jedno i drugie ma za zadanie zmniejszyć objętość powietrza doładowanego w celu zwiększenia jego ilości, jaka jest możliwa do wtłoczenia do cylindra. Woda odparowuje już w układzie dolotowym, pobierając ciepło z powietrza, przez co zmniejsza ono swoją objętość.
Mam nadzieję, że teraz wszystko już będzie jasne.
Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Post autor: Yannick »

Skoro trafiłem na kogoś, kto się na tym, najwyraźniej zna, to niech się w końcu dowiem się od A do Z. Proszę o cierpliwość :).

Jeśli
Jedno i drugie ma za zadanie zmniejszyć objętość powietrza doładowanego w celu zwiększenia jego ilości, jaka jest możliwa do wtłoczenia do cylindra. Woda odparowuje już w układzie dolotowym, pobierając ciepło z powietrza, przez co zmniejsza ono swoją objętość.
to po co stosuje się dość skomplikowane układy wtrysku wody bezpośrednio do cylindra i dlaczego cylinder jest chłodniejszy, skoro spala się w nim więcej mieszanki paliwowo-powietrznej?
Awatar użytkownika
KYS
' TDI '
Posty: 310
Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:50 pm
Miejscowość: Warszawa / Julianów
Auto: Inne
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: KYS »

Yannick pisze:dlaczego cylinder jest chłodniejszy, skoro spala się w nim więcej mieszanki paliwowo-powietrznej?
paliwo odbiera ciepło z cylindra => więcej paliwa, więcej ciepła odebranego z cylindra...
Yaninnya
Użytkownik
Posty: 149
Rejestracja: ndz gru 19, 2004 2:17 am
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: St. Helier, Jesey

Post autor: Yaninnya »

Yannick pisze:to po co stosuje się dość skomplikowane układy wtrysku wody bezpośrednio do cylindra i dlaczego cylinder jest chłodniejszy, skoro spala się w nim więcej mieszanki paliwowo-powietrznej?
Skąd te informacje? Poproszę o jakiekolwiek wiarygodne źródło (nie np. Auto Świat :lol: ).
kaza
Użytkownik
Posty: 28
Rejestracja: ndz lut 27, 2005 4:54 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Bielsko Biała
Kontakt:

Post autor: kaza »

IC stosuje się w celu obniżenia powietrza tak jak większość wczesniej już powiedziała natomiast wtrysk wody bezpośrednio do komory ma w 99% przypadków zapobiegać tzw spalaniu stukowemu lub detonacyjnemu jak kto woli są to chyba dwie różne rzeczy a co ciekawsze stosuje się IC a dodatkowo podgrzewane kolektory heh to dla was nie zgadaka otóż po to się to stosuje że mieszanka w jakimś stopniu podgrzana lepiej odparowuje tak więc dużo chłodzimy a i tak zawsze coś podgrzewamy.
Budowa SWAPÓW i różnych potworów do wyścigów
(www.autogargas.pl)
Yaninnya
Użytkownik
Posty: 149
Rejestracja: ndz gru 19, 2004 2:17 am
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: St. Helier, Jesey

Post autor: Yaninnya »

kaza pisze:wtrysk wody bezpośrednio do komory ma w 99% przypadków zapobiegać tzw spalaniu stukowemu lub detonacyjnemu jak kto woli.
Podaj choć jeden przykład silnika z wtryskiem wody bezpośrednio do komory spalania.
kaza pisze:a co ciekawsze stosuje się IC a dodatkowo podgrzewane kolektory heh to dla was nie zgadaka otóż po to się to stosuje że mieszanka w jakimś stopniu podgrzana lepiej odparowuje tak więc dużo chłodzimy a i tak zawsze coś podgrzewamy.
W doładowanych silnikach nie stosuje się podgrzewania kolektora.
kaza
Użytkownik
Posty: 28
Rejestracja: ndz lut 27, 2005 4:54 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Bielsko Biała
Kontakt:

Post autor: kaza »

Yaninnaya mylisz się ja też zawsze byłem tego zdania że taki proces nie ma sensu i że nigdzie nie jest stosowany ale kiedyś na wykładzie profesorek z uczelni od silników pokazał nam taki przypadek bylo to bodajrze jakieś volvo miało bardzo duży IC a oprócz tego podgrzewany kolektor dolotowy z badań jakie tam przedstawiał wynikałoi że po odłączeniu podgrzewania kolektora warunki spalania się pogarszały i właśnie był to silnik doładowany, nie mam zamiaru się kłucić sam byłem tym wielce zdziwiony.

odnośnie wtrysku do komory moze się zle wyraziłem chodziło mi o to że wtrysk ma miejsce za przepustnicą a nie przed nią do kanału ssącego czyli że wtryskiwacze wody są umieszczone w głowicy.
Budowa SWAPÓW i różnych potworów do wyścigów
(www.autogargas.pl)
Yaninnya
Użytkownik
Posty: 149
Rejestracja: ndz gru 19, 2004 2:17 am
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: St. Helier, Jesey

Post autor: Yaninnya »

kaza pisze:Yaninnaya mylisz się ja też zawsze byłem tego zdania że taki proces nie ma sensu i że nigdzie nie jest stosowany ale kiedyś na wykładzie profesorek z uczelni od silników pokazał nam taki przypadek bylo to bodajrze jakieś volvo miało bardzo duży IC a oprócz tego podgrzewany kolektor dolotowy z badań jakie tam przedstawiał wynikałoi że po odłączeniu podgrzewania kolektora warunki spalania się pogarszały i właśnie był to silnik doładowany, nie mam zamiaru się kłucić sam byłem tym wielce zdziwiony.
Jakieś tam Volvo... Podaj mi konkretny przykład. Według mnie zmniejszenie IC da identyczne efekty, czyli błąd w projekcie (bardzo możliwe, że podane wyniki badań dotyczyły prototypu). Może w silnikach trakcyjnych, gdzie występują nietypowe warunki pracy takie rozwiązania się zdażają, ale rozmawiamy nt. silników samochodowych, osobowych, gdzie chcemy osiągnąć jak najlepsze parametry charakterystyki zewnętrznej.
kaza pisze:odnośnie wtrysku do komory moze się zle wyraziłem chodziło mi o to że wtrysk ma miejsce za przepustnicą a nie przed nią do kanału ssącego czyli że wtryskiwacze wody są umieszczone w głowicy.
Nie, wtryskiwacze wody są umieszczane w kolektorze ssącym. Stąd właśnie moje pytanie, jaka miałaby być różnica pomiędzy schłodzeniem ładunku przez IC, a schłodzeniem poprzez odparowanie wody.
Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Post autor: Yannick »

jaka miałaby być różnica pomiędzy schłodzeniem ładunku przez IC, a schłodzeniem poprzez odparowanie wody
w wydajności chociażby? Myślę, że IC musiałby być naprawdę wielki, żeby dorównać wodzie w chłodzeniu.


Na tej stronie jest ciekawa historia tej metody usprawniania silników http://www.rbracing-rsr.com/waterinjection.html


Pomijając już celowość stosowania wtrysku wody znalazłem na allegro pompki na 12V dające ponad 1 bar. Można by ich użyć do wtryskiwania wody za turbiną, tylko, że wymagałoby to chyba jakiegoś sprytnego układu dozowania? Any ideas? ;)
Lui
Spamer :P
Posty: 1445
Rejestracja: pn maja 09, 2005 1:46 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: opole
Kontakt:

Post autor: Lui »

hmm 5ty wtryskiwacz założyć gdzieś na dolocie podłączyć równolegle do tych co są...

dało by się ?
Fiat Grande Uno
www.uno-racing.prv.pl
Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Post autor: Yannick »

A wtryskiwacz otwiera się niezależnie od ciśnienia za nim? Bo żeby się nie okazało, że się nie otworzy mając tylko 0.5 bara większe ciśnienie wody niż w kolektorze.

I czy nie spali się sterownik jak dostanie dodatkowy odbiornik prądu? W końcu to o 1/3 większy prąd.

W ogóle zastanawiam się ile daje ten wtrysk, bo jeśli sporo to można byłoby się pokusić o dobranie odpowiedniej wydajności przez dławienie pompki i włączać na sztywno wtryskiwacz przy pomocy normalnego włącznika w momentach zapotrzebowania mocy...
Lui
Spamer :P
Posty: 1445
Rejestracja: pn maja 09, 2005 1:46 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: opole
Kontakt:

Post autor: Lui »

można by też zrobić coś na zasadzie gaźnika tylko trzeba by utrzymywać stałą nadwyżkę ciśnienia wody w komorze pływakowej...
Fiat Grande Uno
www.uno-racing.prv.pl
Yaninnya
Użytkownik
Posty: 149
Rejestracja: ndz gru 19, 2004 2:17 am
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: St. Helier, Jesey

Post autor: Yaninnya »

Yannick pisze: w wydajności chociażby? Myślę, że IC musiałby być naprawdę wielki, żeby dorównać wodzie w chłodzeniu.
Na jakiej podstawie tak twierdzisz? A widziałeś chargecooler'y? Takie małe, a działa.
Yannick pisze:Na tej stronie jest ciekawa historia tej metody usprawniania silników http://www.rbracing-rsr.com/waterinjection.html
Wtrysk wody był stosowany w samolotach, ze względu na problematyczność zastosowania IC w samolocie.

:arrow: Chciałem jedynie wam pomóc i zaoszczędzić niepotrzebnych kosztów i pracy. Chcecie, to róbcie, wasza sprawa.
Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Post autor: Yannick »

Tylko w samolotach?
"Harley-Davidson, Suzuki, BMW, Hondas, Kawasakis, Triumphs etc....all our race bikes have run water injection since the early 1980's. The thermal loads, even with intercooling and racing gasoline are too high and without water injection you simply can't run mile after mile on the long course at Bonneville without some additional form of charge cooling."
A widziałeś chargecooler'y? Takie małe, a działa.
A cóż to innego jak zaprzęgnięcie wody do chłodzenia, tylko z użyciem wymiennika ciepła pomiędzy wodą a powietrzem?
ODPOWIEDZ