Sterowanie 5. wtryskiem...

układ elektryczny, układ wtryskowy i zapłonowy, SMT6, ECUMASTER, itp.

Moderatorzy: KYS, ZibiUT

Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Sterowanie 5. wtryskiem...

Post autor: Yannick »

Witajcie drodzy Koledzy i Koleżanki.
Upały ostatnio straszliwe, a ja raczej bez czapki chodzę, więc może też trochę dlatego przychodzą mi dziwne pomysły do głowy ;).

Jak powszechnie wiadomo jednym z problemów przy podnoszeniu ciśnienia doładowania jest ubożejąca mieszanka. Wiadomo też, że UT ma czujnik nadmiernego ciśnienia ustawiony na 0.85, który podobno po prostu się zwiera po przekroczeniu tego ciśnienia. A gdyby tak wpiąć 5. wtrysk (nic nowego nie wymyśliłem, co? ;)) i podłączyć go do istniejącego wyjścia na wtryski (może być konieczny jakiś adapter, żeby nie spalić wyjścia mocy microplexa) przez przekaźnik załączany właśnie wspomnianym wyżej czujnikiem ciśnienia? Pozostaje kwestia wyregulowania tego tak, żeby skok ilości paliwa przy dołaczaniu dodatkowego wtryskiwacza był w miarę nieszkodliwy. Dyskusję uważam za otwartą :idea:
UT 1.3 T 88'
Bini0
Aktywny użytkownik
Posty: 218
Rejestracja: czw kwie 21, 2005 7:15 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Panki, Śląskie, PL
Kontakt:

Re: Sterowanie 5. wtryskiem...

Post autor: Bini0 »

Drugi koniec podepnij pod sterownie orginalnej listwy i juz
Pozdrawiam - Binio
Obrazek
Lui
Spamer :P
Posty: 1445
Rejestracja: pn maja 09, 2005 1:46 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: opole
Kontakt:

Post autor: Lui »

właśnie podobne pytanie zadałem na forum z RPA

wg. nich (a dodatkowe wtryski maja dobrze opanowane) jezdząc na cisnieniu 1 bar (w ut 1.4) roznica jest 15-20KM jesli zastosujemy 5ty wtryskiwacz :shock:


"5th injector you should install when you want's to have power. With the 4 stock injectors you loss 15-20hp because you drive around lambda 1. "


czekam na odpowiedź :P


aha i tez jest coś takiego, ale to chyba do 1.4 :

This controller will slave any injectors connected to it to the injectors driven by the Bosch ECU, pulsing in harmony with the 4 original injectors. The advantage is that the load to drive these extra injectors is completely removed from the ECU and prevents overloading from the ECU output stages. It has 2 outputs to which up to 4 high impedance injectors can be connected to each output or one low impedance injector can be connected to each output.

Further an optional limit switch can be installed on the throttle body which opens in the idle position. This then disables the extra injectors on idle to ensure that you still have a proper idle (using only the original UT injectors)and prevents the idling problems experienced when bigger injectors are fitted. This switch can be fitted on the spring side of the throttle housing.

Obrazek

All resistors and zeners can have a 500 mW rating. If you want to you can beef it up a bit more. The components are not very critical, but make sure that you use semiconductors of a similar spec when you use substitutes.

The TIP42 circuit is very much an overprotection against transient spiking. It can be omitted and the circuit will still perform satisfactory. It does however helps to speed up the rise time of the injector pulse.

The unit can be built into a box the size of a packet of 20 cigarettes. The transistors must be mounted on a heatsink.

Obrazek

As you can see it is very easy to integrate into the UT wiring and can save you a lot of hassles. With 2 extra standard UT injectors you should be fine for 180 kw. 5 injectors should do for about 145 kw.

Remember, the AFM has to recalibrated too, but that is the easy part. :wink:

So there you go, maybe one of the club members would like to make a nice PC board for it and publish it here??? Or even sell a kit?

Happy injecting... (not your girlfriends, hey)



o lepszy schemacik:

Obrazek
Fiat Grande Uno
www.uno-racing.prv.pl
Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Post autor: Yannick »

Hihi :lol: Czytałem to ze dwa dni temu ;). Generalnie chodzi mi nie tyle o samą fizyczną możliwość wpięcia 5. wtrysku, tylko o metodę jego załączenia (tym czujnikiem, bo to by było wręcz PROSTE) i czy auto dolane w ten sposób się nie zgubi ani nie udusi (szarpnie, gwizdnie i wybuchnie.... no wiecie), bo jakby nie było to nagle dostanie więcej paliwa, a ECU tego nie uwzględni...

Happy injecting... (not your girlfriends, hey)
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
UT 1.3 T 88'
Lui
Spamer :P
Posty: 1445
Rejestracja: pn maja 09, 2005 1:46 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: opole
Kontakt:

Post autor: Lui »

pewnie zalezy to od tego jaki dasz wtrysk

bo jak walniesz jakieś 600cc :wink: i nagle zacznie lac to kto wie, ale dodatkowy seryjny mysle ze nie bedzie problemu :)
Fiat Grande Uno
www.uno-racing.prv.pl
Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Post autor: Yannick »

Dzięki za odzew Lui. Mam nadzieję, że nie musisz odrywać się od niczego ważnego :). Zapraszam Innych do wymiany poglądów...

Powiedzmy, że wtrysk byłby od UT, albo czegoś podobnego (kwestia ceny, może nawet jakiś wtryskiwacz od małego jednopunkta). Czy wymagałoby to zmian w ustawieniu przepływki? Bo strojenie na hamowni pewnie wyszłoby drożej niż hardware :(. A może na samym testerze spalin da się AFR ustawić na odpowiednim poziomie? Czy jeśli ustawię AFR "na luzie" to efekt będze podobny do tego z hamowni?
Najprościej byłoby umieścić ten wtrysk przed przepustnicą, można?

Qrcze to miał być post czysto abstarkcyjny, a zaczynam się napalać na tę przeróbkę, bo wygląda to na bezpieczne dla silnika i w miarę budżetowe kilka kucyków...
UT 1.3 T 88'
Awatar użytkownika
ZibiUT
"FireStarter"
Posty: 2098
Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:49 pm
Miejscowość: Kampinos
Auto: Uno 1.3T
Kontakt:

Post autor: ZibiUT »

Z tego co wiem to 5 wtryskiwacz w ten sposób radzo ładnie doleje paliwa i nie zakłuci pracy za bardzo. Ja mam 4 wieksze wtryski z opla . Teraz musze na smt6 wysterować to.
http://www.zibisoft.pl - Hamownia podwoziowa - Ożarów Mazowiecki
Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Post autor: Yannick »

Jeśli mówisz, że 5. by spełniał swoje zadanie to czemu poszedłeś w 4 większe? I dlaczego seryjny ECU tego nie obsłuży? Powinien przecież tylko przelewać po równo na każdych obrotach, co chyba dałoby się gdzieś na przepływce (?) zmienić...
Gdzie znajdę teorię o sterowaniu wtryskiem i komputerach podaną w przystępny sposób? W końcu wakacje mam, może bym się czegoś nauczył ;).
Pozdrawiam
UT 1.3 T 88'
Lui
Spamer :P
Posty: 1445
Rejestracja: pn maja 09, 2005 1:46 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: opole
Kontakt:

Post autor: Lui »

http://www.megasquirt.info/

ponoć (wg forrum z RPA :P ) jak jest lambda to nie ma problemow z niewiele wydajniejszymi wtryskami bo komputer będzie zubożal mieszankę w niskim zakresie obrotów, dopiero poźniej (kiedy trzeba) zaczną lać, pozatym wystarczy też odpowiednia regulacja przepływki - na wolnych klapaka powinna być zamknięta (tak naciągnąć sprężynę) i na wolnych będzie za ubogo a potem zacznie znowu dobrze lać


pozatym jak będziesz włączał dodatkowy wtrysk? bo ja myślę żeby go podłączyć pod czujnik nadmiernego ciśnienia, tak żeby dawał plus na wtryskiwacz, a masa rownolegle z seryjnymi wtryskami

wg. pewnych wyliczanek wtrysk dla ciśnienia 1bar powinien mieć ok 400cc (takie od monowtryskow moga tyle miec)

zawsze można się pobawić i zrobić dwa wtryski włączne po kolei, jeden np. powyżej 0,8 a drugi przy 1.0....


dodatkowe wtryski powinny być zamontowane najdalej od przepustnicy, tak żeby paliwo mogło się dobrze wymieszać z powietrzem, pozatym taka wtryskiwana benzyna będzie chyba odparowywać i przy okazji obniży temp. mieszanki??

musi być jednak za zaworem upustowym, bo mieszanka paliwowo powietrzna w komorze silnika to raczej nic dobrego :?


z różnych źródeł na necie widać że dodatkowe wtryski dają radę w autach ~200KM @ ok 1.7 bar oczywiście przy zastosowaniu odpowiednio wydajnej turbosprężarki
Fiat Grande Uno
www.uno-racing.prv.pl
Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Post autor: Yannick »

No właśnie pierwszy plan był z tym czujnikiem ciśnienia, ale jeśli zwykły UT traci 20KM na wysokich, to zastanawiam się nad zmianą koncepcji na włączanie przy pomocy przepustnicy (otwarcie max=dodatkowe paliwko). Ewentualnie dwa mniejsze włączane jeden tak, drugi tak.
Tak w ogóle to chyba się od razu rozejrzę za większą przepustnicą. To powinno podnieść potencjał setupu. Umiejscowienie widziałbym tak, że wymienię węża o IC na rurę z nierdzewki i w jej końcowym odcinku tuż przed gumką łączącą ją z przepustnicą dam wtrysk.
Nie pchałbym się w ciśnienia poyżej 1 bara, zupełnie starczy mi póki co zdrowe 140-150KM, bo to auto na dojazdy do pracy i paliwo by mnie zeżarło. Poza tym nie chcę mieć problemów z uszczelką.
Zależałoby mi na zachowaniu zabezpieczenia przed nadmiernym ciśnieniem doładowania, ale chwilowo pomysłów brak.
Drugi koniec podepnij pod sterownie orginalnej listwy i juz
mam w razie czego drugiego microplexa, to chyba adaptery sobie faktycznie odpuszczę...
załączanie bym dał na jakimś przekaźniczku właczanym czujnikiem (przepustnicą), żeby było pewniejsze.

Co do odparowywania benzyny kosztem ciepła powietrza to faktycznie coś w tym chyba jest. Dodatkowy + wydaje mi się.

Nie wiem czy coś z tego wyjdzie, ale teoretycznie wydaje się być spójne.

Tylko info trochę skromne :(
http://www.geocities.com/sspiers/Injector.html
Ostatnio zmieniony ndz lip 09, 2006 11:00 pm przez Yannick, łącznie zmieniany 4 razy.
UT 1.3 T 88'
Awatar użytkownika
ZibiUT
"FireStarter"
Posty: 2098
Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:49 pm
Miejscowość: Kampinos
Auto: Uno 1.3T
Kontakt:

Post autor: ZibiUT »

Yannick pisze:Jeśli mówisz, że 5. by spełniał swoje zadanie to czemu poszedłeś w 4 większe? I dlaczego seryjny ECU tego nie obsłuży? Powinien przecież tylko przelewać po równo na każdych obrotach, co chyba dałoby się gdzieś na przepływce (?) zmienić...
Gdzie znajdę teorię o sterowaniu wtryskiem i komputerach podaną w przystępny sposób? W końcu wakacje mam, może bym się czegoś nauczył ;).
Pozdrawiam
Prostota montażu, ponieważ 5 trzeba kombinować ( paliwo , sterowanie, itd ) a 4 wieksze to tylko wysterowaie odpowiednie przez SMT przepływkę.
http://www.zibisoft.pl - Hamownia podwoziowa - Ożarów Mazowiecki
Lui
Spamer :P
Posty: 1445
Rejestracja: pn maja 09, 2005 1:46 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: opole
Kontakt:

Post autor: Lui »

ja bym nie dawał pod TPS

a co jak dasz gaz w podłogę by przyśpieszyć z 3tysi a ciśnienia jeszcze zadnego nie będzie ?? wtedy moze auto przelać, jak coś to połączyć dwie opcje tzn. włącznik ciśnieniowy + przekaźnik zamykany TPSem, albo np. wykorzystać diodowy obrotomierz do odpalania wtrysku powyżej jakichś obrotów :)
Fiat Grande Uno
www.uno-racing.prv.pl
Bini0
Aktywny użytkownik
Posty: 218
Rejestracja: czw kwie 21, 2005 7:15 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Panki, Śląskie, PL
Kontakt:

Post autor: Bini0 »

A ja ostatnio mialem okazje ogladac kolektorek MPI do Uniaka nie pochodzacy z UT.
Noby wszystko ok bo byly 1.5 MPI, ale w tym kolektorze byl dodatkowy 5 wtrysk (zamontowany z boku) a instalacja wygladala na seryjna i orginalna.
Pozdrawiam - Binio
Obrazek
Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Post autor: Yannick »

Faktycznie chyba lepiej pozostać przy włączniku ciśnieniowym, bo zTPS to różnie bywa...

Binio, a walczyłeś już z tą przepustnicą od Coupety?
UT 1.3 T 88'
Bini0
Aktywny użytkownik
Posty: 218
Rejestracja: czw kwie 21, 2005 7:15 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Panki, Śląskie, PL
Kontakt:

Post autor: Bini0 »

Yannick ja nie zakladalem przepustnicy od coupe, ale nie sadze zeby byl z nia jakis problem, jednie co to trzeba by odciac UT-owa przustncia i dospawac plansze. Alternatywa jest przeustnica z Tipo GT, myszle ze jest tansza i latwiej dostepna.
Pozdrawiam - Binio
Obrazek
ODPOWIEDZ