Temp cieczy chlodzącej

turbo, głowica, dolot, układ paliwowy, itp.

Moderatorzy: KYS, ZibiUT

Awatar użytkownika
MaRo
Użytkownik
Posty: 80
Rejestracja: śr maja 30, 2012 9:51 pm
Miejscowość: Bytom
Auto: Punto GT

Temp cieczy chlodzącej

Post autor: MaRo »

Chłopaki powiedzcie mi przy jakim polozeniu wskazowki zalacza sie wam I oraz II bieg wentylatora w PGT ?

U mnie czesto gesto podczas cieplejszych dni wskazowka od temp cieczy rosnie nawet na 3/4 skali :? termostat jest nowy, otwarcie ma przy 82*, jak dotad nie zauwazyłem zeby sie zalaczyl drugi bieg wentylatora, caly czas tylko pierwszy, zalacza sie wtedy kiedy wskazowka dzwignie sie troche podnad srodkowa gruba kreske...

wstepnie odpialem rezystor na wentylatorze i zmostkowalem tak aby lazil caly czas na drugim biegu, ale jakiejs tam super poprawy jak narazie nie zauwazylem...

gdzie szukac przyczyny ? chlodnica przytkana ? ale ta jak sprawdzalem to nagrzewa sie rownomiernie... zdupcony czujnik w chlodnicy ? ten pod wskazowke jak patrzalem jest nowka, poprzedni wlasiciel musial wymienic.

podczas jazdy wskazowka oscyluje wokol grubej kreski, moze troche powyzej niej, jazda glownie po miescie, w trasie trzyma sie na tej grubej kresce.

jest to ok i jestem przewrazliwiony czy moje obawy sa sluszne ?

z gory dzieki za podpowiedzi.
Jest:Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 8v '07
Fiat Stilo 1.9 JTD '02

Było:Uno 1.4 '95 Grigio Nickel Metalic -60/60
Punto GT 1.6 '94 Giallo Exploit
Awatar użytkownika
punto 1.6
Zaawansowany użytkownik
Posty: 371
Rejestracja: pt lip 16, 2010 8:37 pm
Miejscowość: Przemyśl
Auto: Inne

Re: Temp cieczy chlodzącej

Post autor: punto 1.6 »

Miałem kilka zegarów i na każdym było inaczej , teraz mam tak ze na 3/4 skali włącza mi się 1 bieg czyli 87stpni, jazda w mieście praktycznie cały czas 3/4 skali i co chwila włącza się wiatrak , dodam ze nie mam tego gumowego węza od głowicy do powrotu :?
, wcześniej na białych zegarach i bez turbo miałem tak jak ty po przekroczeniu 1/2 skali włącza się 1 bieg
PUNTO ELX 1.6 16vT = 320HP & 360NM
turbomaniak
Spamer :P
Posty: 997
Rejestracja: sob mar 15, 2008 12:25 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: SZA

Re: Temp cieczy chlodzącej

Post autor: turbomaniak »

Olej sprawe bo wskazniki w punto pokazuja pogode, zeby miec jakis obraz sprawy pasowalo by zainstalowac jakis wiarygodny czujnik i wskaznik :wink:
bartez
Obserwator
Posty: 14
Rejestracja: pt sie 27, 2010 6:23 pm
Miejscowość: Wschowa
Auto: Punto GT

Re: Temp cieczy chlodzącej

Post autor: bartez »

Podepnę się pod temat :)
u mnie I bieg wiatraka włącza się delikatnie poniżej 3/4 skali, II natomiast delikatnie powyżej. Chciałbym sobie przestawić wskazówkę, żeby była na połowie, a nie na 3/4 ale muszę mieć pewność, że temperatura silnika jest właściwa. Czy mógłby ktoś mi podać jaką ma temperaturę w zbiorniczku w czasie, kiedy załącza się pierwszy bieg wentylatora?
Z góry dziękuję za pomoc :D
turbomaniak
Spamer :P
Posty: 997
Rejestracja: sob mar 15, 2008 12:25 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: SZA

Re: Temp cieczy chlodzącej

Post autor: turbomaniak »

Nic nie przestawiaj, w punto temp. bedzie oscylowac w okolicach polowy skali, termostat lepiej zmien :wink:
bartez
Obserwator
Posty: 14
Rejestracja: pt sie 27, 2010 6:23 pm
Miejscowość: Wschowa
Auto: Punto GT

Re: Temp cieczy chlodzącej

Post autor: bartez »

Termostat wymieniony na nowy, przed zamontowaniem sprawdzony w garnku z wodą :) ...początek otwarcia koło 82 stopni, całkowite koło 90 stopni
Wymienione zostały również czujniki temperatury cieczy, tzn. zarówno ten w termostacie - dla komputera i głowicy - na zegary...dodam, że wcześniej podczas jazdy temperatura na wskaźniku utrzymywała się koło 1/4 skali, a wentylator włączał się powyżej 1/2, teraz wygląda to tak, że podczas jazdy oscyluje w granicy 1/2 skali a wiatrak włącza się delikatnie przed 3/4 skali.
...nikt nie posiada termometru, żeby zmierzyć jaka jest temperatura w zbiorniku, jak włącza się I bieg wentylatora?
Napisałbym jaką ja mam temperaturę w zbiorniku wyrównawczym, ale nie chcę niczego sugerować :P
turbomaniak
Spamer :P
Posty: 997
Rejestracja: sob mar 15, 2008 12:25 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: SZA

Re: Temp cieczy chlodzącej

Post autor: turbomaniak »

Temperatura w zbiorniczku wyrownawczym ma sie nijak do temp. silnika. A co chodzi o wskazania zegaru to teoretycznie wszystko jest ok
bartez
Obserwator
Posty: 14
Rejestracja: pt sie 27, 2010 6:23 pm
Miejscowość: Wschowa
Auto: Punto GT

Re: Temp cieczy chlodzącej

Post autor: bartez »

Trochę mnie uspokoiłeś z tymi wskazaniami zegara :) ...a co do temperatury w zbiorniczku, to domyślam się, że nie odzwierciedla w pełni tego co dzieje się z temperaturą silnika, ale za to pozwala określić, czy funkcjonowanie takich podzespołów jak wentylator, termowyłącznik i być może nawet termostat jest prawdiłowe :)

Dla pozostałych czytających ten temat zostawię informację, która być może komuś się przyda:
...w książce obsługa i naprawa (z niebieską Kropką na okładce) w podrozdziale "Sprawdzanie wentylatora chłodnicy", piszą, że jeśli wentylator chłodnicy włącza się w przedziale 93-98 stopni Celsjusza teoretycznie wszystko powinno być OK z układem chłodzenia, a ściślej mówiąc z termowyłącznikiem i samym wentylatorem.
Dodam również, że u mnie nagrzewając auto na postoju z odkręconym korkiem zbiornika i od początku zanurzonym w płynie termometrem temperatura, przy której włącza się I bieg wentylatora oscyluje w granicy 89-90 stopni, natomiast temperatura załączenia II biegu w granicy 93-94 stopni (ale to już po ostrzejszej jeździe). Z tego wnioskuję, że temperatura w zbiorniku jest średnio 1-2 stopnie wyższa niż ta, którą czujnik otrzymuje z chłodnicy.
Teoretycznie zmierzone temperatury załączania wiatraka są więc zbieżne z danymi temperaturami podanymi dla termowyłącznika, czyli I bieg 87-82 stopnie i II bieg 92-87 stopnie.
Podejrzewam, że delikatnie zwiększona temperatura w zbiorniku, wynika z czasu, jaki ciecz potrzebuje na przebycie drogi do termowyłącznika, a zarazem z delikatnym jej schłodzeniem podczas przepływu przez chłodnicę.

Wiem już w czym tkwił problem wyższych wskazań na zegarach, zmieniając czujnik na zegary (czerwony) kupiłem EPS 1.830.000, który podobno pasuje do PGT (podczas jazdy 1/2 skali, wiatrak okolice 3/4 skali). Teraz kupiłem oryginalny czujnik FIAT'a i wskazania powróciły do wcześniejszej normy, czyli jazda 1/4 skali, wiatrak 1/2 skali.
Wiem też, że na pewno można się sugerować temperaturą w zbiorniczku. Zanurzając czujnik w zbiorniku temperatura jest identyczna z tą, gdy był jeszcze wkręcony w głowicę.

To byłoby na tyle z mojej strony, mam nadzieję, że zbyt mocno nie zagmatwałem :D
dziabi3
Aktywny użytkownik
Posty: 173
Rejestracja: pn maja 16, 2011 9:05 pm
Miejscowość: Bydgoszcz
Auto: Inne

Re: Temp cieczy chlodzącej

Post autor: dziabi3 »

u mnie 1 bieg się odpala z 2 mm za 1/2 skali a 2 bieg przed 3/4 skali
ODPOWIEDZ