Strona 1 z 3
1.6 a 2.0
: pn sty 26, 2009 8:29 pm
autor: Bini0
W gwoli wyjaśnienia wątpliwości jakie powstały w wątku:
http://unoturbo.pl/viewtopic.php?t=639&start=30
Postanowiłem zrobić małe porównanie elementów z silnika 1.6 8v DOHC (SPI) oraz 2.0 8v DOHC (MPI) pochodzących z Fiata Tipo.
Widok ogólny bloków (na pierwszym planie 1.6)
Wysokość bloku 1.6 mierzona od płaszczyzny styku głowicy do płaszczyzny styku miski olejowej
Wysokość bloku 2.0 - mierzone taki sam sposób jak powyżej
Średnica cylindra w bloku 1.6
Średnica cylindra w blok 2.0
Wysokość gładzi cylindra w bloku 1.6
Wysokość gładzi cylindra w bloku 2.0
Wymiar korby sinika 1.6 - niestety mierzony ze sworzniem
Wymiar korby silnika 2.0
Porównanie korb - może niezbyt dokładne, ale korby z 2.0 są dłuższe i masywniejsze (1.6 skręcane na szpilki M8, 2.0 skręcane na śruby M10)
Z pomiarów wynika że różne są średnice panewek na korbach
1.6
2.0

: pn sty 26, 2009 8:35 pm
autor: tusiu1988
I to rozumiem, teraz nikt nie ma wątpliwości!
Tylko co do cylindrów to wydaje mi sie że jest po szlifie z tąd tak nie wielka różnica
: pn sty 26, 2009 8:43 pm
autor: Bini0
tusiu1988 pisze:I to rozumiem, teraz nikt nie ma wątpliwości!
Tylko co do cylindrów to wydaje mi sie że jest po szlifie z tąd tak nie wielka różnica
tusiu1988 Cylindry mogły być szlifowane, ale i może kwestia zabrudzenia, nie przykładałem się specjalnie do czyszczenia powierzchni.
: pn sty 26, 2009 9:57 pm
autor: ZibiUT
No wiec masz rację. Zmienili wszystko.
: pn sty 26, 2009 10:04 pm
autor: Bini0
Zbyszek sam jeszcze do nie dawna byłem pewny że blok jest taki sam, bo "ktoś" tak twierdził.
Nie wiem jak to się ma do silnika 1.6 Turbo z Lanci Delta - taki jak u Devila ale nie sądzę.
: pn sty 26, 2009 10:43 pm
autor: DeviL
1.6t i 1.6 n/a wymiarowo sa pewnie takie same , jak mozesz zmierz calkowite dlugosci korb bo ciekaw jestem , ktos podawal ze 2.0 ma 145mm , a 1.6 ponoc kolo 128mm (uno/punto turbo) maja podobnie , dlatego jak jest mozliwosc weryfikacji byloby fajnie , bo jak wiadomo wiele osob posiadajacych 1.6 dohc nie dostanie na rynku kutych korb , a do pgt/ut sa , a jesli wymiar ten sam to wiadomo co
Btw Binio zmierz jeszcze wysokosc tlokow , ja mam pod reka ori 1.6t jak cos , a 2.0t wymiar jest w katalogu celkaru

: wt sty 27, 2009 3:14 am
autor: kania_
Koledzy ale co potrzebujecie wiedziec
silników fiata dohc "klasycznych" (nie pochodzacych z przerobki sohc)
poj ccm srednica x skok
1995 84 x 90 (klasyczne 2.0)
???? 80 x 90 (rzadkie 1.8 )
1608 80 x 80 (popularny kwadrat, asymetrycznie rozstawione nie daje sie przerobic na 1.8 przez rozwiert na 84)
1756 84 x 79,2 (rzadki 1.8 )
1596 80 x 79,2 (rzdsze 1.6 symetryczne daje sie rozwiercic na 1.8 )
1585 84 x 71,5 (1.6 popularny podkwadrat)
1438 80 x 71,5 (1.4 dohc)
bardzo rzadkie modele
1839 86 x 79,2 (uznawane za 2.0 z X1/9 )
???? ?? x 71,50 (bardzo rzadkie 1.3 dohc)
bloki sa różne!!!!!!!!!!!!!!!
różnia sie nawet kołami rozrzadu
pompami oleju
przez operowanie różnymi tlokami modyfikujac je odpowiednio moza uzyskac większe pojemności skokowe , inne stopnie sprężania
w kazdym rozmiarze bylo conajmniej po 2-3 rodzaje denka tłoka
wszystkie maja sworznie 22mm
korby w starych dohcach były skręcane srubami i nakretkami w nowszych juz tylko śruba w korbe
jak ktos chce zrobic jakis mix to sie polecam
pamietajcie ze glowice miedzy 80 i 84 nie sa zamienne (pasuja bolt on ale niepowinny być zamieniane) i różne głowice maja różne pojemności komór spalania
to tak po krótce
różnic jest wiecej sposoby smarowania itp
wiec lepeij bedzie jak ktos bedzie pytał o konkrety niz żebym pisał eseje o DOHC
fiat ma jeszcze 1.6 dohc (16v)i tam faktycznie pasuja korby z uno (bo na nim bazuje motor) i 1.8 16Vnowa konstrukcje i pare innych nowych w tym silniki fire 1.2 1.4 1.6 16v
: wt sty 27, 2009 5:52 pm
autor: DeviL
Daj fote tego dohc 1.6 16v bo szczerze nie widzialem i pierwsze slysze o takim motorze
W ksiazce GC mozna sobie sporo popatrzec jakie roznice sa miedzy silnikami
: wt sty 27, 2009 6:56 pm
autor: kania_
: wt sty 27, 2009 7:12 pm
autor: DeviL
Zapomnialem o tym dohc , bo nie ma srednicy tloka 84mm

myslalem ,ze wszystkie maja wlasnie taka . Ciekawe jaki potencjal to ma , bo skok ma jak UT .
Dalej zastanawiam sie jaka wielkosc maja korby w 1.6 dohc 8v 84mm srednica tloka
: wt sty 27, 2009 7:22 pm
autor: rożek
DeviL pisze:Zapomnialem o tym dohc , bo nie ma srednicy tloka 84mm

myslalem ,ze wszystkie maja wlasnie taka . Ciekawe jaki potencjal to ma , bo skok ma jak UT .
Dalej zastanawiam sie jaka wielkosc maja korby w 1.6 dohc 8v 84mm srednica tloka
103KM w seri bez nadmuchu

: wt sty 27, 2009 8:06 pm
autor: kania_
mysle ze potencjal calkiem spory ze wzgledu na duzo lepsze przeplukiwanie cylindra niz UT a z UT jak wiemy robia po 300KM
p.s
wlasnie taki motor zakuwam do mojego UT

: wt sty 27, 2009 8:56 pm
autor: ZibiUT
My własnie dziś przymierzyliśmy do silnika 1,6 16V z sieny wał od UT 1,3 i wszystko idelanie pasuje. Pojemność wyjdzie 1,5 ale bedzie 16V.
: wt sty 27, 2009 9:14 pm
autor: ziuzio
Zibi122 pisze:My własnie dziś przymierzyliśmy do silnika 1,6 16V z sieny wał od UT 1,3 i wszystko idelanie pasuje. Pojemność wyjdzie 1,5 ale bedzie 16V.
Lepiej wał od 1.1/1.3 sohc ze skokiem 55mm+dłuższe korby dla polepszenia L/S - 1301ccm ze skokiem mniejszym od Hayabusy, pozbyć się tylko hydrauliki i pole do popisu jest spore:).
: wt sty 27, 2009 9:42 pm
autor: Bini0
DeviL następne pomiary najwcześniej w weekend
kania_ przy okazji mam pytanie dotyczące popychaczy zaworowych, przy montażu głowicy 16v (stare dohc) okazało się że szklanki wchodzą bardzo ciasno, a otwory prowadzące w głowicy są jakby eliptyczne - jak z tym sobie poradzić ?