Strona 5 z 7
: pt lut 27, 2009 9:26 am
autor: hz10
DeviL pisze:Surge sie pojawia jak jest wiecej powietrza tloczone niz silnik moze przyjac ,przez co ow powietrze wraca powodujac zakretke wirnika w druga strone, i wlasnie po to sie liczy mapy ,by tego nie doswiadczyc
http://en.wikipedia.org/wiki/Compressor_stall <-- opisane mniej wiecej
surge jest wtedy gdy wirnik tłoczący wypadnie z rezonansu tłoczenia co powoduje rozkręcenie sie wirnika ponad normatywne obroty i natychmiastowy powrót do tłoczenia bo wirnik zwalnia z powodu braku spalin , właśnie te przejścia gwałtowne przyspieszenie oraz wyhamowanie powoduje zazwyczaj uszkodzenie turbiny. najbardziej są na to narażone turbiny takie jak lui napisał
: ndz mar 01, 2009 9:39 pm
autor: ciemol
wzucam obrazek z wartosciami i wykresem i mam prosbe:
kto mi powie jak sie ma do tego wszystkiego ustawianie obrotow skoro i tak nie wiem odkad bedzie ładowac, jak to jest w wykresami czesci goracej, co znaczy ze np przy 0.8b jest 10lb/min na wydechu i na koncu dlaczego dla roznych turbin (porownywałem GT2056 i GT2252) dla tych ustawien wypluwa te same dane
: ndz mar 01, 2009 11:39 pm
autor: DeviL
Jak sie ustawia Vol eff % ? Engine analyzer mi przerobil na 80-160% ,a wiekszosc jak liczy wpisuje srednio 90% po calosci

: pn mar 02, 2009 9:30 am
autor: ZibiUT
Dane nie sa zalezne od turbin. Na podstawie mapy kompresora widzisz jak przwdopodobnie zachowa sie silnik z taka sprezarką.
Na podstawie mapy turbiny czyli czeci goracej widzisz przy jakim przepływie dana sprezarka wstanie na zadane ciśnienie.
: pn mar 02, 2009 10:57 am
autor: ciemol
DeviL pisze:Jak sie ustawia Vol eff % ? Engine analyzer mi przerobil na 80-160% ,a wiekszosc jak liczy wpisuje srednio 90% po calosci

VE silnika doładowanego = VE wolnossaka * PR lub jak wolisz
Required VE = (9411 x moc z hamowni x .45 ) / (pojemność w cui x obroty przy jakich masz dana wartość HP ) = X
nastepnie X/PR = sprawnosc w %
: pn mar 02, 2009 5:14 pm
autor: ciemol
no ok wstaje np przy 10lb/min od 0,8b i tyle samo potrzebuje przy np 1,5b
a skad ja mam wiedziec jaki mam przepływ spalin i kiedy ona wstaje?
to pewnie ma cos wspolnego z obrotami dlatego pytałem jak ustawianie obrotow przy wyliczaniu ma sie do tego wszystkego
: pn mar 02, 2009 6:27 pm
autor: ZibiUT
Wydaje mi się ze i tak zreszta zakładałem że tyle ile silnik zasysa to tyle oodaje bo niby co ma się z reszta stać.
: pn mar 02, 2009 9:13 pm
autor: szymons1990
a ile zasysa??
: pn mar 02, 2009 9:21 pm
autor: ZibiUT
air flow rate=(L x RPM x VE x Pr) / 5660
gdzie:
L -> pojemność silnika w litrach
RPM -> obroty na minutę
VE -> volumetric efficiency (zaraz obliczymy)
Pr -> pressure ratio
według książek różnych autorów (A. Graham Bell, Corky Bell) dla czytania map należy przyjąć poniższe wartości VE:
silnik seryjny 2 zawory na cylinder: 85
silnik seryjny 4 zawory na cylinder: 90
silnik lekko zmodyfikowany*: 93
silnik wyczynowy: 105
*modyfikacja kanałów głowicy, ostrzejsze (ale uliczne) wałki, itp...
dla mapy z flow rate wyrażonej w lb/min należy wynik podzielić przez 14,27
: pn mar 02, 2009 9:28 pm
autor: szymons1990
ok to juz sie wyjasnia:D
: pn mar 02, 2009 11:07 pm
autor: ciemol
Zibi122 pisze:Wydaje mi się ze i tak zreszta zakładałem że tyle ile silnik zasysa to tyle oodaje bo niby co ma się z reszta stać.
oddaje pewnien procent zassanego powietrza bo czesc zuzyta jest do spalania
: pn mar 02, 2009 11:17 pm
autor: ciemol
DeviL pisze:Jak sie ustawia Vol eff % ? Engine analyzer mi przerobil na 80-160% ,a wiekszosc jak liczy wpisuje srednio 90% po calosci

te sprawnosci ktore ludzie wpisuja to sprawnosci bez doładowania, sprawnosci z doładowaniem to wartosci powyzej 100%
popatrz sobie na dane ktore wypluł Ci engine analyzer, bez doładowania masz sprawnosci jak wszyscy, kiedy zaczyna ładowac one stopniowo sie podnosza, on poprostu odrazu to przelicza (zadane doładowanie na sprawnosc) to co ja tam liczyłem to sprawnosci bez boostu, zmieniajac sprawnosci zmienia mi doładowanie potrzebne do uzyskania konkretnej mocy, u Ciebie zmienia sprawnosci przy konkretnym doładowaniu
: pn mar 02, 2009 11:36 pm
autor: ciemol
powiedzcie mi jeszcze skad mam znac cisnienie spalin dla konkretnych obrotow zebym wiedział kiedy turbina wstaje
są na to jakies obliczenia czy jakos inaczej to wyglada?
: wt mar 03, 2009 8:33 am
autor: ZibiUT
ciemol pisze:Zibi122 pisze:Wydaje mi się ze i tak zreszta zakładałem że tyle ile silnik zasysa to tyle oodaje bo niby co ma się z reszta stać.
oddaje pewnien procent zassanego powietrza bo czesc zuzyta jest do spalania
A ta cześć spalona to myślisz ze ma diametralnie inną objetość od tej zassanej?? Po za tym silnik nie spala 100% dostarczonego powietrza i cześć "wydala".
: wt mar 03, 2009 10:28 am
autor: turbomaniak
Wg mnie silnik oddaje wiecej gazu niz go zassa, do cylindra podawana masz mieszanke ktora pozniej jest spalana i zwieksza swoja objetosc