Wskaźnik doładowania czy padła turbina?

turbo, głowica, dolot, układ paliwowy, itp.

Moderatorzy: KYS, ZibiUT

Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Wskaźnik doładowania czy padła turbina?

Post autor: Yannick »

Witam!
Mam UT-a dopiero nieco ponad tydzień, ale pojawiło się już kilka rzeczy, którymi musiałem się zająć.
Teraz mam nowe wyzwanie: wskaźnik ciśnienia doładowania nie rusza z miejsca. Kiedy jechałem nim rano do pracy postanowiłem sprawdzić ciśnienie i pojechałem powyżej 6000 obr. Wskaźnik pokazał ok .3 bara, teraz już wcale nie pokazuje. Niestety nie wiem jak powinien wyglądać wykres ciśnienie doładowania do obrotów, więc nie wiem czy rano dobrze pokazywał, ale z tego co wyczytałem na forum powinien dojść co najmniej do 0.65. Gdzie szukać usterki? Jak sprawdzić czujnik ciśnienia?
BTW: Jeździł ktoś UT bez turba? Bo może moje szlag trafił. :(
Pozdrawiam!
Awatar użytkownika
mops
"Cichociemny"
Posty: 272
Rejestracja: czw gru 02, 2004 4:22 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Wielkopolska / Polska
Kontakt:

Re: Wskaźnik doładowania czy padła turbina?

Post autor: mops »

Yannick pisze:Witam!
Mam UT-a dopiero nieco ponad tydzień, ale pojawiło się już kilka rzeczy, którymi musiałem się zająć.
Teraz mam nowe wyzwanie: wskaźnik ciśnienia doładowania nie rusza z miejsca. Kiedy jechałem nim rano do pracy postanowiłem sprawdzić ciśnienie i pojechałem powyżej 6000 obr. Wskaźnik pokazał ok .3 bara, teraz już wcale nie pokazuje. Niestety nie wiem jak powinien wyglądać wykres ciśnienie doładowania do obrotów, więc nie wiem czy rano dobrze pokazywał, ale z tego co wyczytałem na forum powinien dojść co najmniej do 0.65. Gdzie szukać usterki? Jak sprawdzić czujnik ciśnienia?
BTW: Jeździł ktoś UT bez turba? Bo może moje szlag trafił. :(
Pozdrawiam!
turbina laduje od ok 3000obr... (od tych obr. powinienies czuc jak "kopie")

mozliwe ze poprostu padl wezyk od wskaznika.
Niemiecki temperament - hiszpańska precyzja ;-)
Lui
Spamer :P
Posty: 1445
Rejestracja: pn maja 09, 2005 1:46 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: opole
Kontakt:

Post autor: Lui »

Pewnie padł wskaźnik albo spadł wężyk, brak turbo wyraźnie byś odczuł.

Stare wężyki mają to do siebie że lubią spadać, warto przejżeć całe orurowanie i wszystki węże powymieniać też niektóre opaski...
Fiat Grande Uno
www.uno-racing.prv.pl
Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Post autor: Yannick »

Już ustaliłem, że to nie w komorze silnika, więc będę szukał albo przy wskaźniku, albo będę musiał wymienić wskaźnik. Z tym wiąże się demontaż zegarów. Jest gdzieś manual jak to zrobić w MK1? Bo wszelkie opisy są do nowej wersji.....
Unoxxx
Użytkownik
Posty: 29
Rejestracja: sob gru 10, 2005 9:36 am
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Bieniewice

Post autor: Unoxxx »

najpierw zdejmujemy ta plastikowa pokrywe zegarow(chwytamy za jej krawedz od strony szyby czolowej,siedzi na zatrzaskach,mocno do gory),potem odkrecamy przelaczniki od swiatel i wycieraczek,potem inne srubki(intuicyjnie,tylko te ktore trzeba), odkrecamy linke od predkosciomierza,odpinamy kostki z przewodami, wezyk od cisnienia i wyciagamy zegary( moj pierwszy raz-5 minut;).powodzonka
Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Post autor: Yannick »

Dzięki Unoxxx, jakbyś dosłownie był koło mnie przy zdejmowaniu zegarów ;).
Wyniki oględzin:
- czujnik sprawny, reaguje na nadciśnienie (pompka samochodowa) jak należy, czyli wychyleniem;
- zdjąłem rurkę dochodzącą do czujnika i odpaliłem auto, żeby zobaczyć czy dmucha. Ku memu wielkiemu zdziwieniu zasysa i to dość mocno.... Czy tak ma być?
Awatar użytkownika
ZibiUT
"FireStarter"
Posty: 2098
Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:49 pm
Miejscowość: Kampinos
Auto: Uno 1.3T
Kontakt:

Post autor: ZibiUT »

na początku bedzie ssało aż sie pojawi nadciśnienie to wtedy może dmuchac.

Sprawdz czy nie masz nieszczelności pomiedzy turbiną a kolektorem ssącym. Moze IC jest dziurawy a moze któraś z rur gumowych pękła i jak narasta ciśnienie to wywala w powietrze. Nie słychać głośnego syczeia jak jedziesz i dodasz gazu?
http://www.zibisoft.pl - Hamownia podwoziowa - Ożarów Mazowiecki
Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Post autor: Yannick »

Ale sprawdzałem przy 4 kobr, więc już powinno dmuchać chyba... Syczenia nie słychać, sprawdzałem z otwartą maską na postoju, bo na razie podczas jazdy tłumik wszystko zagłusza.
Awatar użytkownika
ZibiUT
"FireStarter"
Posty: 2098
Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:49 pm
Miejscowość: Kampinos
Auto: Uno 1.3T
Kontakt:

Post autor: ZibiUT »

Trzeba sprawdzić podczas jazdy bo na postoju to turbo "prawie" nie dmucha
http://www.zibisoft.pl - Hamownia podwoziowa - Ożarów Mazowiecki
Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Post autor: Yannick »

Spróbuję przy okazji sprawdzić to w trakcie jazdy.
A po co, że tak spytam, ta rurka idzie do microplexa? Przecież sterownik ma informacje o ilości powietrza z przepływki....
Awatar użytkownika
ZibiUT
"FireStarter"
Posty: 2098
Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:49 pm
Miejscowość: Kampinos
Auto: Uno 1.3T
Kontakt:

Post autor: ZibiUT »

Tam jest chyba map sensor ale nie jestem pewien . Uzywany jest chyba tylko przy podciśnieniu.
http://www.zibisoft.pl - Hamownia podwoziowa - Ożarów Mazowiecki
ziuzio
Spamer :P
Posty: 1343
Rejestracja: wt gru 07, 2004 9:20 pm
Miejscowość: krakooff
Auto: Uno 1.4T
Lokalizacja: krakooff

Post autor: ziuzio »

W Micro jest jeszcze MAP sensor i w zależności od wychylenia klapki w przepływce oraz ciśnienia w kolektorze dawkuje paliwo(np. gdy jedziesz szybko, masz spore obroty i doładowanie-klapka otwarta na max, wtedy jest inna dawka paliwa; niż gdy jedziesz powoli i nagle deptasz do dna-ciśnienia w kolektorze jeszcze nie ma, a wychył klapki jest max)
Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Post autor: Yannick »

To by sporo wyjaśniało :). Thx.
A ile wynosi ciśnienie doładowania totalnie zajechanej turbiny, w stanie agonalnym, która się cudem się trzyma (rozumiecie o co mi chodzi ;))?
Awatar użytkownika
mops
"Cichociemny"
Posty: 272
Rejestracja: czw gru 02, 2004 4:22 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Wielkopolska / Polska
Kontakt:

Post autor: mops »

ziuzio pisze:W Micro jest jeszcze MAP sensor i w zależności od wychylenia klapki w przepływce oraz ciśnienia w kolektorze dawkuje paliwo(np. gdy jedziesz szybko, masz spore obroty i doładowanie-klapka otwarta na max, wtedy jest inna dawka paliwa; niż gdy jedziesz powoli i nagle deptasz do dna-ciśnienia w kolektorze jeszcze nie ma, a wychył klapki jest max)
a to nie jest tak ze na podstawie cisnienie koryguje troche kat wyp zaplonu ??
Niemiecki temperament - hiszpańska precyzja ;-)
ziuzio
Spamer :P
Posty: 1343
Rejestracja: wt gru 07, 2004 9:20 pm
Miejscowość: krakooff
Auto: Uno 1.4T
Lokalizacja: krakooff

Post autor: ziuzio »

mops pisze:
a to nie jest tak ze na podstawie cisnienie koryguje troche kat wyp zaplonu ??
:oops: Zamieszałem, w 1.4T tak jest, w 1.3T MAP służy tylko do korekcji kąta wyprzedzenia zapłonu, pośrednio wpływając na czas wtrysku(bo z Micro ECU od wtrysku bierze tylko impuls kiedy ma "wtrysnąć").
ODPOWIEDZ