Ale od poczatku jako ze potrzebowalem zrobic urzadzenie ktore bedzie zmienialo impulsy z minusa cewki na forme cyfrowa mozliwa do przetworzenia w mikroprocesorze stworzylem taki wlasnie ukladzik (troszke to zajelo czesciowo z lenistwa) ukladzik wyglada tak:


Pierwsze zdjecie to oczywiscie plytka drugie to wyglad pudelka (jeszcze nie jest skonczone bo ma dojsc naklejka ze skala (przy potencjometyrach) oraz nazwa firmy i urzadeznia)
Teraz troche o dzialaniu uradzenia. Urzadzenie jest oparte o mikroprocesor atmega8 (w wersji testowej jest on przewlekany ale finalna bedzie pewnie smd wiec plytka bedzie duzo mniejsza) urzadzenie dziala na zasadzie pomiaru czasu miedzy impulsami podawanymi na cewke zaplonowa (dokladnie to odliczany jest czas pomiedzy impulsami na "minusie" cewki bo to one steruja kiedy ma nastapic wyladowanie energi czyli iskra) co daje na bardzo duza dokladnosc i bardzo duza szybkosc reakcji (wiekszosc dostepnych na rynku shift lightow jest analogowa czyli impusly zmieniaja na napiecie i dopiero to napiecie porownuja z usatwionym napieciem granicznym i jesli pierwsze napiecie jest wyzsze dopiero zalapaj lampke a to zajmuje czas i bardzo czesto jest tak ze shift light dziala z dosc duzym opuznieniem moj jest pozbawiony tej wady)
Teraz jak sie go ustawia otoz do ustawiania sluza dwa potencjometry widoczne na obudowie (uwaga tez dzialaj w formie cyfrowej) pierwszy z lewej ustawia gdzie ma sie wlaczyc pierwsza lampka (sa trzy ale moglbym zrobic i cztery) a drugi potencjometr sluzy do zmiany odstepu w zapalniu sie lampek (mozna w zaleznosci od silnika usawtic od 0 do 1000 obrotow przy silniku 12 cylindrowym im mniejsza liczba cylindrow tym wiekszy moze byc odstep miedzy zapalniem sie lampek ale zawsze zaczyna sie od zera)
Z jakimi silnikami moze dzialac otoz z kazdym silnikiemo zaplonie iskrowym (z wylaczeniem jednego rodzaju zaplonu mianowicie zaplonu CD czyli Capacitor Discharge w tym przypadku tzreba skorzystac z innego zrodla sygnalu niz minus cewki najczesciej z syglau na obrotomierzu ) nie zaleznie od ilosci cylindrow (to tez rozni moje urzadzenie od dostepnych shift lightow gdyz wiekszosc ma przypisane na przyklad 4,6,8 cylindrow i koniec a na przyklad audi s2 ma ich piec )
Jak urzadzonko dziala w samochodzie
http://www.youtube.com/watch?v=kUkP97NcMi0
Na filmiku widac jak wlaczam urzadzenie to zalcza sie procedura otwarcia czyli wlaczane sa pojedynczo wszyskie diody a nastepnie wlaczne sa wszytskie razem po zgaznieciu urzadeznie jest gotowe do dzialania przy drugiej przegazowce widac jak dostrajalem urzadzonko zeby sie zaswiecilo od 3 tys obrotow (mozna sie dostroic do praktycznie kazdych obrotow mozna tez tak ustwaic zeby czerwona lampka zasiecila sie w momnecie kiedys masz mienic bieg tak zeby zielona sie swiecila po zmianie co bedzie oznaczac ze nie wypadles poza obroty urzyteczne
Na sam koniec powiem ze powstaly juz nastepne urzadzenia z tego typu czyli:
-procedura startowa (pozwala na start zawsze z tych samych obrotow bardzo przydatny gadzet)
-flat shift (pozwala zmieniac biegi z gazem w podlodze utrzymujac obroty na zadanym wczesniej poziomie)
-rpm switch (wlaczanie roznych urzadezn w zaleznosci od brotow na przyklad v-teca w hodach)
-rpm window switch (podobnie ja wyzej ale ma zadanie nie tylko wlaczyc ale takze wylaczyc urzadenie przy okreslonych obrotach bardzo przydatne przy instalacjach podtlenku azotu )
Pozdrawiam
ps. jakby ktos mial jakies pytania to z postaram sie odpwoiedziec o ile bede umial oczywiscie
