
dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?
- Tschoob
- Zaawansowany użytkownik
- Posty: 355
- Rejestracja: pt gru 09, 2005 7:28 pm
- Miejscowość: Warszawa
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: Warszawa
dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?
pomimo ze tylko 0,1 pojemnosci silnika z pgt bez problemu idzie wyciagnac 200 km zakladajac wieksza turbine np T28 i wcale nie zaczyna ona pompowac od 6000 obr/min a juz w ut taka turbina bedzie na ostatnie 500 obrotow silnika ? tutaj podany przyklad turbiny jest tylko przykladem ale np T25 zupelnie inaczej pracuje w pgt i ut...czy to pojemnosc robi az tak wielka roznice ? czy wynika to z budowy kolektora wydechowego czy z wysterowania tego potem ? poprosze odpowiedz jak dla laika
moze sie temat przyda dla potomnosci...

Uno 1.3 Turbo seria na miasto 
Uno 1.4 16V - rally car

Uno 1.4 16V - rally car

- kwiatek.pl
- Spamer :P
- Posty: 676
- Rejestracja: wt mar 10, 2009 1:19 pm
- Miejscowość: RADOM
- Auto: Uno 1.4T
Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?
tez jestem ciekaw
- ZibiUT
- "FireStarter"
- Posty: 2098
- Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:49 pm
- Miejscowość: Kampinos
- Auto: Uno 1.3T
- Kontakt:
Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?
Kolektor wydechowy jest taki sam w 1,4T i Punto GT. Moze ma inne nr katalogowe ale wielkość i budowa kanałów jest taka sama.
Znaczenie ma wysterowanie, odpowiednie wałki, budowa dolotu. Ma również znaczenie pojemność w przypadku 1,3 i 1,4 to 71 cm3.
Do tego dochodzi CR czyli stopięń sprezania. W UT i poczatkowych wersjach PGT CR było 7.8:1 a potem w PGT 9:1. Turbo sie wtedy szybciej wkreca i lepiej jeździ samochód na dole a i nie trzeba tyle dmuchać aby na górze otrzymać moc.
Znaczenie ma wysterowanie, odpowiednie wałki, budowa dolotu. Ma również znaczenie pojemność w przypadku 1,3 i 1,4 to 71 cm3.
Do tego dochodzi CR czyli stopięń sprezania. W UT i poczatkowych wersjach PGT CR było 7.8:1 a potem w PGT 9:1. Turbo sie wtedy szybciej wkreca i lepiej jeździ samochód na dole a i nie trzeba tyle dmuchać aby na górze otrzymać moc.
http://www.zibisoft.pl - Hamownia podwoziowa - Ożarów Mazowiecki
- DeviL
- Punto2 killer
- Posty: 1332
- Rejestracja: śr maja 10, 2006 1:58 pm
- Miejscowość: Kraków
- Auto: Inne
Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?
Mniejszy skok tloka w 1.3 = trzeba wyzej krecic , wyzej miec moc w obrotach coby moc byla wieksza
czyli trzeba zapodac mocniejszy walek , przesunac odcinke na 8tys i mozna sie cieszyc

Potrzebujesz części do swojego włocha wal z vin-em na priv-a 

- Tschoob
- Zaawansowany użytkownik
- Posty: 355
- Rejestracja: pt gru 09, 2005 7:28 pm
- Miejscowość: Warszawa
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: Warszawa
Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?
czyli jezeli dobrze rozumiem to moze na dol od 1.3 zalozyc kompletna gore od 1.4T z GT3 (glowica z zaworami,kolektor ssacy,walek od 1.4T(takie same w ut i pgt) do tego zalozyc jakies T25/T28 i cieszyc sie moca taka jak w pgt GT3 po modach ? wiadomo nie bedzie to dokladnie to samo bo nie zmieni sie jednak pojemnosc ale to i tak latwiejszy sposob na moc nic pierdzielic sie w zawory,walki,wydech,dolot,nie ?Zibi122 pisze:Kolektor wydechowy jest taki sam w 1,4T i Punto GT. Moze ma inne nr katalogowe ale wielkość i budowa kanałów jest taka sama.
Znaczenie ma wysterowanie, odpowiednie wałki, budowa dolotu. Ma również znaczenie pojemność w przypadku 1,3 i 1,4 to 71 cm3.
Do tego dochodzi CR czyli stopięń sprezania. W UT i poczatkowych wersjach PGT CR było 7.8:1 a potem w PGT 9:1. Turbo sie wtedy szybciej wkreca i lepiej jeździ samochód na dole a i nie trzeba tyle dmuchać aby na górze otrzymać moc.
a czy ktos moze policzyc jakie bedzie cr przy zastosowaniu dolu 1.3T i gory z 1.4T albo chociaz podac mi wzor na to

generalnie chodzi mi o to ze mam i ten i ten silnik,zamierzam go odbudowac od poczatku i odrazu co z czym polaczyc a reszte gratow pchnac dalej...
edit : wzor na cr i wogole pieknie to wytlumaczone znalazlem tutaj ale narazie malo rozumiem

Uno 1.3 Turbo seria na miasto 
Uno 1.4 16V - rally car

Uno 1.4 16V - rally car

- DeviL
- Punto2 killer
- Posty: 1332
- Rejestracja: śr maja 10, 2006 1:58 pm
- Miejscowość: Kraków
- Auto: Inne
Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?
Jak masz glowice to sprawdz pojemnosc komor spalania w obu , podaj to ci sie wyliczy orientacyjnie
Potrzebujesz części do swojego włocha wal z vin-em na priv-a 

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?
Stopień sprężania łatwiej podnieść głowicą z wolnossącego bo łatwiej ją dostać i sobie zrobić z nią co się chce niż szukać z GT3. Ja jestem bardzo zadowolony z takiego konfigu i jak na razie cieszę się bezawaryjną pracą motoru.
Fiat Marea Weekend SX 1,6 16V
- Tschoob
- Zaawansowany użytkownik
- Posty: 355
- Rejestracja: pt gru 09, 2005 7:28 pm
- Miejscowość: Warszawa
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: Warszawa
Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?
z wolnossacego 1.6 8V punto I czy 1.4 8V uno ?
Uno 1.3 Turbo seria na miasto 
Uno 1.4 16V - rally car

Uno 1.4 16V - rally car

- ZibiUT
- "FireStarter"
- Posty: 2098
- Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:49 pm
- Miejscowość: Kampinos
- Auto: Uno 1.3T
- Kontakt:
Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?
Uno oczywiście.
http://www.zibisoft.pl - Hamownia podwoziowa - Ożarów Mazowiecki
- Tschoob
- Zaawansowany użytkownik
- Posty: 355
- Rejestracja: pt gru 09, 2005 7:28 pm
- Miejscowość: Warszawa
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: Warszawa
Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?
czyli otwory ssace i wydechowe w glowicy 1.4 n/a sa takie same jak w glowicach 1.3/1.4T i 1.6 n/a ?Zibi122 pisze:Uno oczywiście.
Uno 1.3 Turbo seria na miasto 
Uno 1.4 16V - rally car

Uno 1.4 16V - rally car

-
- Spamer :P
- Posty: 604
- Rejestracja: sob maja 23, 2009 1:54 am
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: Puławy
Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?
Rozmieszczenie otworow S i W sa takie same w glowicach silnikow 1.4 8v i 1.6 8v. Co do 1.3t i 1.4t, to nie wiem.
Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?
To samo we wszytskich wymienionych, tylko roznica jest w tym ze 1.4n/a, 1.6n/a maja dodatkowy kanal wodny ktory wchodzi do kolektora ssacego a 1.4t i 1.3t nie maja, no i jeszcze glowica 1,3t ma podciecia na wtryski.
Fiat Uno Turbo 1301 Turbo@150HP 216Nm - zdedchło
Fiat Uno Turbo 1583 Turbo@???HP ???Nm - w trakcie
Lancia Dedra Integrale 2.0 DOHC 8v 4x4 Turbo - sprzedana
Fiat Uno 1372 narazie bez turbo
- śmigam
Fiat Uno Turbo 1583 Turbo@???HP ???Nm - w trakcie
Lancia Dedra Integrale 2.0 DOHC 8v 4x4 Turbo - sprzedana
Fiat Uno 1372 narazie bez turbo

-
- Aktywny użytkownik
- Posty: 269
- Rejestracja: pt lut 08, 2008 3:52 pm
- Miejscowość: Białystok
- Auto: Inne
Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?
Generalnie stopień sprężania to jest stosunek objętości cylindra w DMP do objętości w GMP. Samo policzenie stopnia sprężania jest bardzo łatwe, gorzej z dokładnym obliczeniem objętości, bo musisz uwzględnić pojemność skokową danego cylindra, objętość głowicy, kształt denka tłoka, grubość uszczelki itp.Tschoob pisze:a czy ktos moze policzyc jakie bedzie cr przy zastosowaniu dolu 1.3T i gory z 1.4T albo chociaz podac mi wzor na to

- Tschoob
- Zaawansowany użytkownik
- Posty: 355
- Rejestracja: pt gru 09, 2005 7:28 pm
- Miejscowość: Warszawa
- Auto: Uno 1.3T
- Lokalizacja: Warszawa
Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?
juz sobie poczytalem w tym linku co go dalem 

Uno 1.3 Turbo seria na miasto 
Uno 1.4 16V - rally car

Uno 1.4 16V - rally car

-
- Aktywny użytkownik
- Posty: 269
- Rejestracja: pt lut 08, 2008 3:52 pm
- Miejscowość: Białystok
- Auto: Inne
Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?
Ja mam jeszcze do was pytanie tak jeszcze a propos stopnia sprężania. Jak wiadomo w UT Mk1 montowali silniki o dwóch mocach 105 KM (bez katalizatora) i 100 KM (z katalizatorem, katalogi twierdzą, że 99 KM) i jak się okazało, różnią się one także stopniem sprężania, bo wynoszą one odpowiednio 8 (dla mocniejszej wersji) i 7,7 (dla słabszej). To co prawda niewiele, ale z czego to wynika? Jest jakaś różnica w głowicach, czy tłokach między tymi wersjami? Czy może jeszcze coś innego się różni, że mają inne stopnie sprężania? 
