Elektryczny bov: geniusz czy głupota?

Dyskusje "o wszystkim" i "o niczym" ;-)

Moderatorzy: KYS, ZibiUT

Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Elektryczny bov: geniusz czy głupota?

Post autor: Yannick »

Jak już pisałem w jednym wątku padł mi seryjny dump valve w UT-cie. Nie kupiłem nowego (ani bova), tylko zaślepiłem otwory po starym, żeby nie było dziury w dolocie. Póki co zmieniam biegi na uchylonej przepustnicy, żeby nie zabić turba za szybko :(. Zacząłem szperać i doszedłem do pewnych teorii i pomysłów. Zainspirował mnie projekt z http://www.autospeed.com/cms/A_2188/article.html
W skrócie, gdyby się komuś nie chciało czytać powyższego arta to jest w nim projekt bova, którego rolę spełnia elektrozawor otwierany układem wykrywającym, na drodze elektronicznej, raptowne zamknięcie przepustnicy. Szybkie zamknięcie przepustnicy powoduje otwarcie zaworu na ustalony z góry okres czasu.
Mój pomysł to modyfikacja układu tak, by był włączany czujnikiem progowym różnicy ciśnień. Czujnik już mam, wykorzystałem zmodyfikowany czujnik podciśnienia z CC. Chwilowo jest w fazie testów podłaczony pod leda, który zaświeca się po odpuszczeniu gazu przy doładowaniu. Na wolnych się nie świeci. Ma płynną regulację progu zadziałania. Aktualnie poszukuję odpowiedniego elektrozaworu. Niestety najbardziej dostępne są takie do instalacji LPG, a one mają średnice króćców ok 6mm. Większe zaczynają się od 100-kilku złotych, a tyle na eksperymenty mi żal... Obejrzałem sobie dziś fabryczny dv i zmierzyłem, że przy pełnym otwarciu ma maksymalnie około 490mm^2 otworu dla przepływu powietrza. Rurka fi6mm to 113mm^2. To będzie chyba za mało?
W ogóle proszę o opinie na temat takiego wynalazku, może ktoś mi to racjonalnie wybije z głowy, bo ja nie widzę za bardzo wad takiego rozwiązania... Zapraszam do dyskusji.

P.S. Dziękuję z góry za przeczytanie tego tekstu powyżej ;).
UT 1.3 T 88'
Lui
Spamer :P
Posty: 1445
Rejestracja: pn maja 09, 2005 1:46 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: opole
Kontakt:

Post autor: Lui »

jakiś to pomysł jest, sam nawet o tym kiedyś myślalem, ale czy jest sens?? jakby to było jakiś sterowane mapsensorem i trzymało jakieś stałe ciśnienie w układzie czy coś w tym stylu, a tak?

ja mam dwa bovy tylko akurat jeden u kuzyna, jak przyjdzie mu nowy z angli to będę miał jeden na sprzedaż za 100zł :)
Fiat Grande Uno
www.uno-racing.prv.pl
Awatar użytkownika
DeviL
Punto2 killer
Posty: 1332
Rejestracja: śr maja 10, 2006 1:58 pm
Miejscowość: Kraków
Auto: Inne

Post autor: DeviL »

W sumie to watpie by taki patent mial sens , gdyz zawor zazwyczaj upuszcza tyle nadcisnienia w ukladzie ile potrzeba (raz mniej , raz wiecej) , a taki elektrozawor musialby miec jakis kompik z zakresem 0.01 bar dlugosci otwarcia , ktory przy wcisnieciu znow gazu pewnie by zamykal ow zawor powodujac ,ze czesc nadcisnienia by wracalo napotykajac na drodze kolejna dawke powietrza i co wtedy ? :roll:
Potrzebujesz części do swojego włocha wal z vin-em na priv-a ;)
Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Post autor: Yannick »

Zawór jest otwarty tylko wtedy, gdy przed i za przepustnicą istnieje określona róznica ciśnień.

Złożyłem taki patent na elektrozaworze gazowym. Odkąd zobaczyłem tę zwężkę na wyjściu na seryjnego DV nie boję się, że będzie za mały prześwit. Działa póki co, parska i wydaje się być spoko. Potestuję, zobaczę.
UT 1.3 T 88'
Awatar użytkownika
Sil
Użytkownik
Posty: 84
Rejestracja: pn gru 04, 2006 12:37 pm
Miejscowość: Gdynia
Auto: Punto GT

Post autor: Sil »

Yannick pisze:Zawór jest otwarty tylko wtedy, gdy przed i za przepustnicą istnieje określona róznica ciśnień.

Złożyłem taki patent na elektrozaworze gazowym. Odkąd zobaczyłem tę zwężkę na wyjściu na seryjnego DV nie boję się, że będzie za mały prześwit. Działa póki co, parska i wydaje się być spoko. Potestuję, zobaczę.

Może jakiś bliższy opis tego? :)
Gdzie i jak rozwiązany pomiar różnicy ciśnień?
Tak na razie w sumie z ciekawości pytam, bo jeszcze nie kupiłem swojego UT, ale planuje w najbliższej przyszłości, więc może mi się przydać :)
Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Post autor: Yannick »

Pomiar różnicy ciśnień realizuję presostatem róznicowym opartym o membranę i parę styków normalnie otwartych. Sygnał ciśnieniowy pobieram sprzed przepustnicy i z kolektora dolotowego. W/w styki włączają wprost elektrozawór.
UT 1.3 T 88'
Awatar użytkownika
Sil
Użytkownik
Posty: 84
Rejestracja: pn gru 04, 2006 12:37 pm
Miejscowość: Gdynia
Auto: Punto GT

Post autor: Sil »

Mógłbyś rozwinąć trochę temat?
Bo stanąłem przed koniecznością zakupienia lub zmajstrowania czegoś podobnego... i ta druga opcja bardziej mi się podoba ;)

1. Jaki masz prestostat - ile kosztował i gdzie? Próbowałem pytać ludzi w różnych miejscach, ale presostatu różnicy ciśnień nie mieli.
Jedy ne co wpadłem to wykorzysać czujnik podciśnienia z np. CC, przewiercić go i wykorzystac jako presostat.

2. Gdzie dostałeś elektrozawór i co ważniejsze ile kosztował? :)

3. Tylko jeden presostat?
Hmmm... A co w sytuacji, gdy silnik pracuje z przymkniętą przepustnicą i bez doładowania? Wtedy masz z obu stron podciśnienie, ale też różnicę ciśnień, gdzie niższe jest za przepustnicą - więc zawór też jest otwarty.
Nie podsysa ci wtedy?
Trzeba by dać jakiś zawór "kierunkowy" za/przed elektrozaworem, albo dać drugi presostać stwierdzający, czy jest nadciśnienie przed przepustnicą...
Może da się wyregulować dławiami minimalną różnicę ciśnień, ale nie wiem za bardzo i IMHO trochę niepewne rozwiązanie.

Masz na to jakiś lepszy patent?
Porzućcie wszelką nadzieje, którzy pijecie herbatę.
Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Post autor: Yannick »

Elektrozawór kupiłem na złomie za 20zł. Wywaliłem filterek ze środka, żeby zwiększyć przepływ.
Presostat to właśnie przewiercony czujnik z CC (20zł na tym samym złomie) ze zmodyfikowaną regulacją na dłuższą śrubę. Jest wyregulowany tak, żeby się otwierał przy różnicy ciśnień większej niż występująca przy przymkniętej przepustnicy bez doładowania. U mnie otwiera się jak odpuszczę gaz mając koło 0-0.2b.
Co do presostatu różnicy ciśnień to są, ale to raczej drogi interes i mało jest sklepów, gdzie by to leżało na półce, bo to przemysłówka raczej.
UT 1.3 T 88'
Awatar użytkownika
Sil
Użytkownik
Posty: 84
Rejestracja: pn gru 04, 2006 12:37 pm
Miejscowość: Gdynia
Auto: Punto GT

Post autor: Sil »

Yannick pisze:Elektrozawór kupiłem na złomie za 20zł. Wywaliłem filterek ze środka, żeby zwiększyć przepływ.
Presostat to właśnie przewiercony czujnik z CC (20zł na tym samym złomie) ze zmodyfikowaną regulacją na dłuższą śrubę. Jest wyregulowany tak, żeby się otwierał przy różnicy ciśnień większej niż występująca przy przymkniętej przepustnicy bez doładowania. U mnie otwiera się jak odpuszczę gaz mając koło 0-0.2b.
Co do presostatu różnicy ciśnień to są, ale to raczej drogi interes i mało jest sklepów, gdzie by to leżało na półce, bo to przemysłówka raczej.
Mam nadzieję, że nie będziesz miał mi za złe jawnego skopiowania twojej konstrukcji :)
Jeszcze ją sobie unowocześnie może i dam dwa elektrozawory, jeden z silencerem, drugi bez i będe przełącznikiem decydował, czy chce mieć pssssyt, czy nie :)

Thx za wskazówki :)
Porzućcie wszelką nadzieje, którzy pijecie herbatę.
Lui
Spamer :P
Posty: 1445
Rejestracja: pn maja 09, 2005 1:46 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: opole
Kontakt:

Post autor: Lui »

a co to za zawór ma dokładnie być, z czego to?

bo ja bym zamontował taki zawór i sterował nim smt6 :) tak żeby piszczał jak w WRC :twisted:

ale najpierw spróbuje jeszcze sterować przez smt6 samym podciśnieniem w sterującym zaworem :)
Fiat Grande Uno
www.uno-racing.prv.pl
Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Post autor: Yannick »

Mam nadzieję, że nie będziesz miał mi za złe jawnego skopiowania twojej konstrukcji
Do użytku własnego prosze bardzo.
Jak zaczniesz na tym zarabiać i się nie podzielisz zyskami w sensowny sposób to przyjdę po Ciebie.



Lui:
Skąd w smt info o zamknięciu przepustnicy?
Ja wykorzystałem zawór od samochodowej instalacji LPG.

Jutro zrobię fotki patentu jak nie zapomnę.
UT 1.3 T 88'
Lui
Spamer :P
Posty: 1445
Rejestracja: pn maja 09, 2005 1:46 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: opole
Kontakt:

Post autor: Lui »

prosta sprawa :) przy zamknięciu przepustnicy robi się bardzo niskie ciśnienie w kolektorze (u mnie w smt6 odpowiada to mniej niż 30% deflection)

:)
Fiat Grande Uno
www.uno-racing.prv.pl
Yannick
Aktywny użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: czw gru 01, 2005 9:31 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Brzesko
Kontakt:

Post autor: Yannick »

prosta sprawa przy zamknięciu przepustnicy robi się bardzo niskie ciśnienie w kolektorze (u mnie w smt6 odpowiada to mniej niż 30% deflection)
Przy hamowaniu silnikiem i bardzo małych prędkościach obrotowych silnika będziesz miał to samo. Wtedy zassiesz lewe powietrze.


Obiecane fotki:
UT 1.3 T 88'
Lui
Spamer :P
Posty: 1445
Rejestracja: pn maja 09, 2005 1:46 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: opole
Kontakt:

Post autor: Lui »

tylko przy hamowaniu silnikiem :idea:

a zwykły bov też jest otwarty przy hamowaniu silnikiem (zależy jeszcze od wyregulowania) no i za specjalnie nie podessa bo jak przy zamkniętej przepustnicy?
Fiat Grande Uno
www.uno-racing.prv.pl
Awatar użytkownika
Sil
Użytkownik
Posty: 84
Rejestracja: pn gru 04, 2006 12:37 pm
Miejscowość: Gdynia
Auto: Punto GT

Post autor: Sil »

[...]


// gyby któryś przechodzący mod mógł skasować posta, z góry THX :)
Ostatnio zmieniony śr sty 03, 2007 4:28 pm przez Sil, łącznie zmieniany 1 raz.
Porzućcie wszelką nadzieje, którzy pijecie herbatę.
ODPOWIEDZ