Strona 1 z 1

dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

: czw sie 13, 2009 3:22 pm
autor: Tschoob
pomimo ze tylko 0,1 pojemnosci silnika z pgt bez problemu idzie wyciagnac 200 km zakladajac wieksza turbine np T28 i wcale nie zaczyna ona pompowac od 6000 obr/min a juz w ut taka turbina bedzie na ostatnie 500 obrotow silnika ? tutaj podany przyklad turbiny jest tylko przykladem ale np T25 zupelnie inaczej pracuje w pgt i ut...czy to pojemnosc robi az tak wielka roznice ? czy wynika to z budowy kolektora wydechowego czy z wysterowania tego potem ? poprosze odpowiedz jak dla laika :D moze sie temat przyda dla potomnosci...

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

: czw sie 13, 2009 3:55 pm
autor: kwiatek.pl
tez jestem ciekaw

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

: czw sie 13, 2009 4:12 pm
autor: ZibiUT
Kolektor wydechowy jest taki sam w 1,4T i Punto GT. Moze ma inne nr katalogowe ale wielkość i budowa kanałów jest taka sama.

Znaczenie ma wysterowanie, odpowiednie wałki, budowa dolotu. Ma również znaczenie pojemność w przypadku 1,3 i 1,4 to 71 cm3.
Do tego dochodzi CR czyli stopięń sprezania. W UT i poczatkowych wersjach PGT CR było 7.8:1 a potem w PGT 9:1. Turbo sie wtedy szybciej wkreca i lepiej jeździ samochód na dole a i nie trzeba tyle dmuchać aby na górze otrzymać moc.

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

: czw sie 13, 2009 5:51 pm
autor: DeviL
Mniejszy skok tloka w 1.3 = trzeba wyzej krecic , wyzej miec moc w obrotach coby moc byla wieksza ;) czyli trzeba zapodac mocniejszy walek , przesunac odcinke na 8tys i mozna sie cieszyc

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

: czw sie 13, 2009 6:17 pm
autor: Tschoob
Zibi122 pisze:Kolektor wydechowy jest taki sam w 1,4T i Punto GT. Moze ma inne nr katalogowe ale wielkość i budowa kanałów jest taka sama.

Znaczenie ma wysterowanie, odpowiednie wałki, budowa dolotu. Ma również znaczenie pojemność w przypadku 1,3 i 1,4 to 71 cm3.
Do tego dochodzi CR czyli stopięń sprezania. W UT i poczatkowych wersjach PGT CR było 7.8:1 a potem w PGT 9:1. Turbo sie wtedy szybciej wkreca i lepiej jeździ samochód na dole a i nie trzeba tyle dmuchać aby na górze otrzymać moc.
czyli jezeli dobrze rozumiem to moze na dol od 1.3 zalozyc kompletna gore od 1.4T z GT3 (glowica z zaworami,kolektor ssacy,walek od 1.4T(takie same w ut i pgt) do tego zalozyc jakies T25/T28 i cieszyc sie moca taka jak w pgt GT3 po modach ? wiadomo nie bedzie to dokladnie to samo bo nie zmieni sie jednak pojemnosc ale to i tak latwiejszy sposob na moc nic pierdzielic sie w zawory,walki,wydech,dolot,nie ?

a czy ktos moze policzyc jakie bedzie cr przy zastosowaniu dolu 1.3T i gory z 1.4T albo chociaz podac mi wzor na to :)
generalnie chodzi mi o to ze mam i ten i ten silnik,zamierzam go odbudowac od poczatku i odrazu co z czym polaczyc a reszte gratow pchnac dalej...

edit : wzor na cr i wogole pieknie to wytlumaczone znalazlem tutaj ale narazie malo rozumiem :Dhttp://www.zssplus.pl/www_publikacje/publikacje37.htm

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

: czw sie 13, 2009 6:30 pm
autor: DeviL
Jak masz glowice to sprawdz pojemnosc komor spalania w obu , podaj to ci sie wyliczy orientacyjnie

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

: czw sie 13, 2009 8:13 pm
autor: 2rotor
Stopień sprężania łatwiej podnieść głowicą z wolnossącego bo łatwiej ją dostać i sobie zrobić z nią co się chce niż szukać z GT3. Ja jestem bardzo zadowolony z takiego konfigu i jak na razie cieszę się bezawaryjną pracą motoru.

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

: czw sie 13, 2009 8:14 pm
autor: Tschoob
z wolnossacego 1.6 8V punto I czy 1.4 8V uno ?

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

: czw sie 13, 2009 9:13 pm
autor: ZibiUT
Uno oczywiście.

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

: czw sie 13, 2009 9:22 pm
autor: Tschoob
Zibi122 pisze:Uno oczywiście.
czyli otwory ssace i wydechowe w glowicy 1.4 n/a sa takie same jak w glowicach 1.3/1.4T i 1.6 n/a ?

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

: czw sie 13, 2009 9:30 pm
autor: simon1989
Rozmieszczenie otworow S i W sa takie same w glowicach silnikow 1.4 8v i 1.6 8v. Co do 1.3t i 1.4t, to nie wiem.

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

: czw sie 13, 2009 10:34 pm
autor: wsk
To samo we wszytskich wymienionych, tylko roznica jest w tym ze 1.4n/a, 1.6n/a maja dodatkowy kanal wodny ktory wchodzi do kolektora ssacego a 1.4t i 1.3t nie maja, no i jeszcze glowica 1,3t ma podciecia na wtryski.

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

: pt sie 14, 2009 12:40 pm
autor: lukasz1t
Tschoob pisze:a czy ktos moze policzyc jakie bedzie cr przy zastosowaniu dolu 1.3T i gory z 1.4T albo chociaz podac mi wzor na to :)
Generalnie stopień sprężania to jest stosunek objętości cylindra w DMP do objętości w GMP. Samo policzenie stopnia sprężania jest bardzo łatwe, gorzej z dokładnym obliczeniem objętości, bo musisz uwzględnić pojemność skokową danego cylindra, objętość głowicy, kształt denka tłoka, grubość uszczelki itp. ;)

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

: pt sie 14, 2009 2:27 pm
autor: Tschoob
juz sobie poczytalem w tym linku co go dalem :)

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

: ndz sie 23, 2009 7:23 pm
autor: lukasz1t
Ja mam jeszcze do was pytanie tak jeszcze a propos stopnia sprężania. Jak wiadomo w UT Mk1 montowali silniki o dwóch mocach 105 KM (bez katalizatora) i 100 KM (z katalizatorem, katalogi twierdzą, że 99 KM) i jak się okazało, różnią się one także stopniem sprężania, bo wynoszą one odpowiednio 8 (dla mocniejszej wersji) i 7,7 (dla słabszej). To co prawda niewiele, ale z czego to wynika? Jest jakaś różnica w głowicach, czy tłokach między tymi wersjami? Czy może jeszcze coś innego się różni, że mają inne stopnie sprężania? :roll: