Strona 1 z 3

skladamy 1.6T - mini relacja, prosba o sugestie i porady

: pt cze 12, 2009 11:28 am
autor: dejvid667
Witam!

W tym tygodniu zaczęliśmy z kumplem składać na bazie silnika 1.6 jednostkę doładowaną. Dawca osprzętu jest 1.3T pochodzące z Uno Turbo. Kompletny dol pochodzi z silnika Tempry 159A3.046, osprzęt z silnika UT 146A2.000.
Dol postanowiliśmy założyć bez rozbierania.Projekt jest w założeniu budżetowy i ma być poskładany z tego co leży nam w garażu. Silnik pozostanie nieodprężony, fabryczny stopień sprężania wynosi 9,2:1. Po krótkiej telefonicznej rozmowie z Zibi122 (wielkie dzięki za rady) stwierdziliśmy, ze darujemy sobie przekładanie dołu z 1.3 (wyszłoby wtedy odprężone 1.5). Na to zdecydujemy się gdy okaże się, ze coś się sypie.

Głowicę pochodzącą z 1.6 postanowiliśmy uzbroić w kolektor ssący pochodzący z UT. Naturalnie chodziło o wykorzystanie wielopunktowego wtrysku paliwa. Wymagało to lekkiej modyfikacji kanałów ssących aby dostosować je do innego kolektora. Jak widać na zdjęciu w głowicy 1.6 są okrągłe kanały ssące:
Obrazek



Okazało się to małym wyzwaniem. Silnik składa się na głębokim południu Polski (Krynica)a tam o ludzi chcących się podjąć takich nietypowych prac jak na lekarstwo. W końcu pracy podjął się miejscowy "złota raczka". Koszta były symboliczne.
Oto obie głowice. Po lewej ta z 1.6, po prawej z 1.3. Jak widać podcięcia nie wyszły zbyt pięknie w stosunku do tych w 1.3. Później w oparciu o uszczelkę pod kolektor poprawiłem je dremelkiem. Nie mam zdjęcia, ale zrobiły się niemal identyczne jak te w 1.3 a dokładniej zbliżone kształtem. Rozmiarowo są większe bo spasowałem je z uszczelka. Kolektor ssący również. Czy ma to jakaś nazwę? Bo ja sam :niewiem:
Obrazek

Postanowiliśmy do głowicy 1.6 włożyć zawory wydechowe z 1.3T. Z racji tego, ze i tak musimy wyjąc zawory bo chcemy wymienić uszczelniacze. Tutaj pojawia się pierwsze pytanie. Same zawory nie różnią się wymiarami. Rożnica tkwi w "zamkach". Zawor z N/A ma pojedyncze podcięcie na "pestkę", zawór z T ma 3. Naturalnie zastosujemy pestki z 1.3, ale nie wiemy, których sprężyn zaworowych i talerzyków użyć. Sprężyny z 1.3 są minimalnie niższe. Przekładać wszystkie sprężyny z 1.3 czy tylko wydechowe? Co z zaworami ssącymi? Wałek rozrządu chcemy zostawić z 1.6. Czy to dobry pomysł? Na papierze ma dłuższe czasy otwarcia zaworów.

Mise olejowa postanowiliśmy przełożyć z 1.3. Pasuje bez problemu, wiec nie widzieliśmy sensu bawić się w spawanie spływu oleju w misce 1.6.Natomiast nie wiemy której pompy oleju użyć. Obie fizycznie pasują do bloku 1.6. Wizualnie różnią się minimalnie kształtem smoka. Natomiast czy różnią się wydajnością? Orientuje się ktoś? Jak jest z cenami nowych? Nie chcielibyśmy zabić silnika brakiem smarowania i gdyby nowa pompa nie kosztowała majątku to chętnie kupimy nowa. Według instrukcji obsługi obu samochodów ciśnienie oleju przy 100 st.C. jest takie samo (3,4 - 4,9 bar).Naturalnie silnik będzie wyposażony w chłodnice oleju z termostatem pochodzącą z 1.3T.

Osprzęt odpowiedzialny za sterowanie zapłonem i wtryskiem za rada Zibiego zostawimy z 1.3T.

Na chwile obecna to tyle. Prace zatrzymały się na najbliższy tydzień oczekując na fundusze.

Czy ktoś podzieli się sugestiami i pomysłami? Silnik leży na stole, wiec można od razu zrobić co trzeba, żeby oszczędzić sobie później pracy i wydatków.

Nie wiemy w jaka moc celujemy. Chcielibyśmy wykorzystać potencjał fabrycznych części, wiec to one wyznaczają granice. My nie wiemy gdzie ona jest, ktoś z osób obecnych na forum zapewne nas uświadomi.
Inne pytania w temacie
Jakie turbo sprawdzi się w takiej jednostce?najlepiej aby było łatwo dostępne i popularne na rynku wtórnym.
Jakich wtryskiwaczy użyć?
Chcemy wykorzystać skrzynie biegów z tempry/tipo z uwagi na ich ceny i dostępność. Co prawda skrzynia z UT dałaby wyższą prędkość maksymalna, ale to raczej sprawa drugorzędna.
Sprzęgło z UT. Pytanie tylko ile jest ono w stanie przenieść? Po zakupie nowego wysyłać je od razu do Radzikowskiego?
Kolo zamachowe zostawić seryjne czy odelzac? W garażu leżą 3 sztuki, wiec można by się pokusić o przeróbkę. Jakie wartości są bezpieczne?

Ostatnie pytanie tyczy przechowywania silnika. Został nam cały dol silnika 1.3T. Umyliśmy go karczerem a potem dość mocno zalaliśmy olejem. Mozna go w ten sposób przechowywać czy lepiej wyjąc wal i tłoki i przechowywać osobno?

Re: skladamy 1.6T - mini relacja, prosba o sugestie i porady

: pt cze 12, 2009 12:06 pm
autor: ZibiUT

Re: skladamy 1.6T - mini relacja, prosba o sugestie i porady

: pt cze 12, 2009 1:04 pm
autor: ant_eater
Trafilem niedawno na ten temat. Opis w jezyku germanskiego oprawcy, ale moze zdjecia pomoga. W razie czego moge pomoc z tlumaczeniem postow.
http://www.fiat-uno-ig.de/wbboard/threa ... 934359860a

Re: skladamy 1.6T - mini relacja, prosba o sugestie i porady

: pt cze 12, 2009 1:04 pm
autor: DeviL
Jak silnik 1.6 to mozna wsadzic 215mm sprzeglo , majac odpowiednie kolo zamachowe ;)

Re: skladamy 1.6T - mini relacja, prosba o sugestie i porady

: pt cze 12, 2009 1:53 pm
autor: dejvid667
dzięki
ant_eater pisze:Trafilem niedawno na ten temat. Opis w jezyku germanskiego oprawcy, ale moze zdjecia pomoga. W razie czego moge pomoc z tlumaczeniem postow.
http://www.fiat-uno-ig.de/wbboard/threa ... 934359860a
Znam ten temat. Język tez, wiec z tłumaczeniem sobie poradzę ;)
DeviL pisze:Jak silnik 1.6 to mozna wsadzic 215mm sprzeglo , majac odpowiednie kolo zamachowe ;)
można precyzyjniej? Jakie dokładnie kolo jest potrzebne? Do ilu wystarcza sprzęgło 200mm montowane seryjnie do 1.6/1.3T?
Byc może nie ma sensu rzeźbić bo seria da rade.

Re: skladamy 1.6T - mini relacja, prosba o sugestie i porady

: pt cze 12, 2009 3:51 pm
autor: 2rotor
Jeśli chodzi o zawory to ja mam od wolnossącego wydechowe i ssące z pojedynczymi nacięciami a sprężyny od turbo i wszystko chodzi jak trzeba. Jak już się robi można od razu dać większe wydechowe w tym 1,6.

Re: skladamy 1.6T - mini relacja, prosba o sugestie i porady

: pt cze 12, 2009 4:16 pm
autor: dejvid667
wydechowe z UT są wypełnione sodem i właśnie dlatego chcemy je włożyć.

Re: skladamy 1.6T - mini relacja, prosba o sugestie i porady

: pt cze 12, 2009 6:26 pm
autor: DeviL
200mm pewnie styknie na jakies 250Nm wysoko w obrotach (czyli kolo 4.5-5k or more) , chociaz ktoz wie , wszystko zalezy jak ktos ustawi ci zamach pod nowy zestaw itd

Re: skladamy 1.6T - mini relacja, prosba o sugestie i porady

: pn cze 15, 2009 2:00 pm
autor: 2rotor
dejvid667 pisze:wydechowe z UT są wypełnione sodem i właśnie dlatego chcemy je włożyć.
Na moje są za małe na silnik 1,6. Spokojnie możesz władować większe od wolnossaka i nic się nie powinno dziać. Ludzie turbią Fajery 1,2 na 130-160koni i zaworów z sodem nie mają i jest ok.

Re: skladamy 1.6T - mini relacja, prosba o sugestie i porady

: wt cze 16, 2009 1:57 am
autor: kania_
pompy oleju maja te same wydajnosci tylko ta z turbo ma mniejsze tolerancje
co do dolu to pamietajcie ze 1.6 niema natrysku na denka i to jest najwieksza według mine różnica w dołach

Re: skladamy 1.6T - mini relacja, prosba o sugestie i porady

: wt cze 16, 2009 7:53 am
autor: BARTEKcoupe
kania_ pisze:pompy oleju maja te same wydajnosci tylko ta z turbo ma mniejsze tolerancje
co do dolu to pamietajcie ze 1.6 niema natrysku na denka i to jest najwieksza według mine różnica w dołach
Z punto 1.6 90km ma natrysk

Re: skladamy 1.6T - mini relacja, prosba o sugestie i porady

: wt cze 16, 2009 10:34 am
autor: dejvid667
kania_ pisze:pompy oleju maja te same wydajnosci tylko ta z turbo ma mniejsze tolerancje
co do dolu to pamietajcie ze 1.6 niema natrysku na denka i to jest najwieksza według mine różnica w dołach
Ktora radziłbyś zamontować? Mógłbyś wytłumaczyć co oznacza "mniejsza tolerancja"?

BARTEKcoupe pisze:
kania_ pisze:pompy oleju maja te same wydajnosci tylko ta z turbo ma mniejsze tolerancje
co do dolu to pamietajcie ze 1.6 niema natrysku na denka i to jest najwieksza według mine różnica w dołach
Z punto 1.6 90km ma natrysk
Nie wszystkie bloki 1.6 maja natrysk. Często nawet w obrębie tego samego modelu (tempra/tipo) montowane były silniki z natryskiem i bez.

Re: skladamy 1.6T - mini relacja, prosba o sugestie i porady

: wt cze 23, 2009 3:01 pm
autor: kania_
mniejsza tolerancja tzn. że fabrycznie nowa pompa ma mniejsze luzy

Re: skladamy 1.6T - mini relacja, prosba o sugestie i porady

: czw cze 25, 2009 12:36 pm
autor: BARTEKcoupe
A czy głowica 1.4 n/a pasuje do bloku 1.6??

Re: skladamy 1.6T - mini relacja, prosba o sugestie i porady

: czw cze 25, 2009 10:07 pm
autor: wsk
Chyba tak sam sie nad tym zastanawiam.