Strona 1 z 2
Czujnik temperatury silnik
: pn wrz 15, 2008 8:19 pm
autor: Lui
ten do komputera dwupinowy
Jakie ma zasilanie ?
U mnie jest 3.81v, może ktoś sprawdzić ile jest w rzeczywistości, bo niby ma być 5v

: pn wrz 15, 2008 8:29 pm
autor: DeviL
czujnik temp chlodziwa
napięcie zasilania: 5 V (odłączone złącze)
opór: 2 000 - 3 000 omów / 20 °C
opór: 200 - 300 omów / 90 °C
: pn wrz 15, 2008 8:39 pm
autor: Lui
no to właśnie wiem
dobrze jednak jakby ktoś sprawdził, jeszcze będę dawał nowe zasilanie, stabilizator itd a okaże się że w praktyce jest inaczej
sprawdze jeszcze jutro zasilanie TPSu też powinno być teoretycznie 5v
Dochodzenie robie bo wszystko chodzi ok a wyszło takie coś jak chciałem się podłączyć do czujnika nowyi zegarami
: wt wrz 16, 2008 1:05 pm
autor: Lui
Mołgby ktoś sprawdzić jak to wygląda ?
Bo TPS zasilany jest 5v. Musze jeszcze sprawdzić przy wtyczce jak to wygląda ale narazie leje na dworze
Jakby ktoś się upewnił że jest tam 5v to pociągne mu zasilanie z TPSu
: wt wrz 16, 2008 1:34 pm
autor: rożek
Jeden kabel zasilający do czujnika a z czujnika do kompa idzie zaniżona wartość bo ten czujnik to jak rezystor jest ... u mnie do kompa wraca jakieś 4V a zasilanie idealnie 5V
: wt wrz 16, 2008 1:55 pm
autor: Lui
to dobrze i źle zarazem
źle bo będzie trzeba znaleźć/ naprawić przyczynę takiego spadku a dobrze bo pewnie auto będzie lepiej chodzić i mniej palić bo teraz jest lekko przelane
: wt wrz 16, 2008 2:26 pm
autor: rożek
Lui pisze:to dobrze i źle zarazem
źle bo będzie trzeba znaleźć/ naprawić przyczynę takiego spadku a dobrze bo pewnie auto będzie lepiej chodzić i mniej palić bo teraz jest lekko przelane
soryy źle powiedziałem!!!! pomyliłem z innym samochodem......
W uno jest inaczej jeden kabel brązowy to masa a drugi to sygnał do kompa i tam właśnie zmienia się napięcie, nie ba być idealnie 5V tylko w zależności od temperatury rośnie albo maleje. Najlepiej odpiąć to i sprawdzić omomierzem na zimnym i ciepłym silniku. Chyba wraz ze wzrostem temp jest spadek oporności albo odwrotnie. Jak znajde instrukcje to podeśle jak dokładnie to ma być.
Sorka za zamieszanie...
: wt wrz 16, 2008 2:30 pm
autor: Lui
wg. np. infotecha na odpiętej wtyczce ma być 5v na jedynm pinie
jak sie podepnie do czujnika to dalej ma być 5v na jedym a na drugim ma być mniej w zależności od temperatury
pytanie jest czy w rzeczywistości jest 5v na odpiętej wtyczce (tzn pomiędzy jedym pinem a masą aku)
: wt wrz 16, 2008 5:53 pm
autor: ZibiUT
Moim zdaniem powinno być tak:
1. odpinasz wtyczkę i masz 5 V
2. na zimnym silniku po podpieciu bedzie powiedzmy 4,7 V
3. na ciepłym 3.6V
Wynika to z zasady dzielnika napiecia. Czujnik to tak jak by rezystor regulowany. Oczywiście regulacja polega na zmianie temperatury silnika a co za tym idzie spadku rezystancji wraz z wrostem temperatury.
Wyglada to mniej wiecej tak jak na zdjęciu.
Koputer mierzy spadek napiecia na tym rezystorze i przerabia to na temp.
: śr wrz 17, 2008 12:40 am
autor: rożek
Książka podaje tak.
2-4 koma w 20 stC
600-900 oma w 50st
100-300 w 90st
Czujnie w zależności od temperatury zamienia stoją rezystancje i jest potrzebny do rozruchu i nagrzewania silnika.
Tak jak mówisz na wyciągniętej wtyczce powinno być chyba 5V i dalej odwrotnie na ciepłym np 4,7V na zimnym 3,6V. To by tłumaczyło dlaczego na odpiętym czujniku i ciepłym silniku, silnik pracuje normalnie. Wlutuj rezystor 100 albo 300 om i zobacz co będzie się działo albo zrób układzik w zakresie 3kOma do 300 omów. U mnie samo podpinanie woltomierza na pracującym silniku i podpiętej wtyczce zmienia jego prace... a spróbujcie pokręcić pokrętłem od miernika to silnik głupieje heh
: śr wrz 17, 2008 12:59 am
autor: Lui
Widze że nie moge dostać odpowiedzi na postawione pytanie
prośbę mam taką żeby ktoś:
- podszedł do samochodu
- włączył zapłon
- otworzył maskę
- ściągnął z czujnika w termostacie wtyczke
- podpiął jeden przewód z multimetra do masy
- drugi przewód z multimetra do odłączonej wtyczki
- najpierw jeden potem drugi pin sprawdzić napięcie jakie jest na nich w odłączonej wtyczce
to że książka podaje 5v, to że jest to termistor NTC, jakie są zależności oporności od temperatury to ja wiem, ja chcę wiedzieć jakie jest w rzeczywistości napięcie na zasilaniu czujnika przy odłączonej wtyczce
Bo się jeszcze okaże że książki się mylą i inni tez mają 3,81v tak jak ja, i tylko nie potrzebnie będę ciachał wiązke, lutował, wstawiał stablilizator, testował, główkował, kombinował itp itd
: śr wrz 17, 2008 11:28 am
autor: turbomaniak
Moge cie pocieszyc tym ze u mnie mam totalne zero, bylem sprawdzic przed chwila i sie bardzo zdziwilem

Wiedzialem ze "ssania" nie ma ale myslalem ze czujnik mam walniety
: śr wrz 17, 2008 12:37 pm
autor: Lui
0v na obu pinach we wtyczce ???
A zapłon włączyłeś ?
: śr wrz 17, 2008 1:18 pm
autor: turbomaniak
Wlaczylem zaplon i na zadnym nie bylo napiecia, sproboje jeszcze na odpalonym sprawdzic ale to raczej nie ma wplywu. Jak miernik podlaczylem do +zamiast do - i sprawdzalem to wyskakiwalo napiecie troche nizsze niz na aku. ~11
: śr wrz 17, 2008 1:40 pm
autor: turbomaniak
Zmierzylem na odpalonym i na bialym kablu prad sie pojawil wyskoczylo mi 12.25V.
Z tym ze jak zdjolem wtyczke na odpalonym to silnik ledwo chodzil