Strona 2 z 2

: czw lut 16, 2006 9:59 pm
autor: ZibiUT
Karusek pisze:nie no spox nic sie nei stało a ten silniczek ma natrysk na tłoki wiec bedziemy turbic :) Jak wrzucić fotki na tego posta bo moze jestem cimna masa ale nie wiem jak ;)
Umieść fotki na jakimś darmowym serwerze a potem link do fotek lub fotki tu

: ndz mar 05, 2006 10:36 am
autor: Karusek
Chyba ktos jescze śledzi ten temat?:) jak tak to dobrze. Niebawem tłoki zanioste do tokarza by je odpowiednio obrobić. uszczelke pod głowice zrobie z albo z miedzi albo z mosiadzu tylko nie wiem jak z temperaturą, czy miedź nie bedzie za mało na nia odporna :?: W Katowicach mam firme która sie tym zajmuje, wiec chyba warto kupić taka uszczelke i miec pewność ze jej nie wydmucha:) zamierzam jeszcze kupić inne śróby o zwiekszonej wytrzymałosci zeby dokręcić mocniej głowice.zastanawiałem sie rownierz nad oringowaniem bloku tylko czy odstępy miedzy kolejnymi cylindrami nie sa za małe? A i może ktoś preferuje jakieś konkretne turbo, moze być jakiś model garretta bo u mnie mam oddzaił turbo teca i praktycznie dowolna turbinke po regeneracji mam za ok. 1500zł. oprócz tego w silniczku czeka mnie polerowanie tłoków i korbowodów na lustro zeby zwiekszyć ich wytrzymałosć.Jakieś pomyślunki i sugestie waliś smiało ;D

: ndz mar 05, 2006 1:41 pm
autor: Lui
zalezy ile chcesz osiagnać

moje propozycje :wink: z garretów:

200KM - gt15
200KM - 250KM - gt25r
250 - 300KM - gt28r

: ndz mar 05, 2006 7:31 pm
autor: kania_
polerowanie korb ich nie wzmacnia :P
jak chcesz wzmocnic oddaj je do kulowania :P

: ndz mar 05, 2006 7:59 pm
autor: Lui
a to czemu nie wzmacnia??

efekt chyba podobny jak po kulowaniu - usuwanie rys

: ndz mar 05, 2006 8:52 pm
autor: apac
Lui pisze:a to czemu nie wzmacnia??

efekt chyba podobny jak po kulowaniu - usuwanie rys
Mylisz pojecia, to calkiem inny proces w ktorym bynajmniej nie chodzi o gladka powierzchnie, tylko o odksztalcenie plastyczne - zgniot, do ktorego dochodzi w zewnetrzej czesci materialu -> umocnienie (naprezenia sciskajace). I to jest podstawowy cel tej obrobki.

ponizej cytat z pierwszej lepszej strony

http://www.technical.com.pl/html/produk ... owanie.php
Kulowanie polega na działaniu na obrabiany element strumieniem okrągłego śrutu stalowego. Źródłem strumienia śrutu są wysokowydajne wirniki rzutowe miotające śrut z prędkością wylotową wynoszącą około 80m/s. Strugi śrutu posiadają bardzo dużą jednorodność, decydującą o bardzo równomiernej obróbce na całych powierzchniach elementów. W wyniku uderzeń śrutu w powierzchnię obrabianego elementu tworzy się odkształcenie plastycznej o głębokości zawierającej się od kilku setnych milimetra, do około 1,5 mm. Wielkość odkształceń zależna jest od intensywności kulowania oraz od twardości obrabianego przedmiotu.
Polerowanie nie wzmacnia w zaden sposob materialu, jego parametry takie jak np twardosc w zewnetrzej czesci (ktore podczas kulowania wzrastaja) pozostaja na takim samym poziomie. Polerowanie moze jednak przyczynic sie do wzrostu wytrzymalosci (przenoszenia wiekszych naprezen) CALEGO ELEMENTU - dzieki zmniejszeniu mozliwosci wystapienia pekniec, poprzez usuniecie rys, ktore moga sie przyczynic do poczatkow i dalszego rozrostu pekniec - polerowanie (zarodki pekniec, koncentracja naprezen).

: ndz mar 05, 2006 9:55 pm
autor: ziuzio
apac pisze:
Lui pisze:a to czemu nie wzmacnia??

efekt chyba podobny jak po kulowaniu - usuwanie rys
Mylisz pojecia, to calkiem inny proces w ktorym bynajmniej nie chodzi o gladka powierzchnie, tylko o odksztalcenie plastyczne - zgniot, do ktorego dochodzi w zewnetrzej czesci materialu -> umocnienie (naprezenia sciskajace). I to jest podstawowy cel tej obrobki.

ponizej cytat z pierwszej lepszej strony

http://www.technical.com.pl/html/produk ... owanie.php
Kulowanie polega na działaniu na obrabiany element strumieniem okrągłego śrutu stalowego. Źródłem strumienia śrutu są wysokowydajne wirniki rzutowe miotające śrut z prędkością wylotową wynoszącą około 80m/s. Strugi śrutu posiadają bardzo dużą jednorodność, decydującą o bardzo równomiernej obróbce na całych powierzchniach elementów. W wyniku uderzeń śrutu w powierzchnię obrabianego elementu tworzy się odkształcenie plastycznej o głębokości zawierającej się od kilku setnych milimetra, do około 1,5 mm. Wielkość odkształceń zależna jest od intensywności kulowania oraz od twardości obrabianego przedmiotu.
Polerowanie nie wzmacnia w zaden sposob materialu, jego parametry takie jak np twardosc w zewnetrzej czesci (ktore podczas kulowania wzrastaja) pozostaja na takim samym poziomie. Polerowanie moze jednak przyczynic sie do wzrostu wytrzymalosci (przenoszenia wiekszych naprezen) CALEGO ELEMENTU - dzieki zmniejszeniu mozliwosci wystapienia pekniec, poprzez usuniecie rys, ktore moga sie przyczynic do poczatkow i dalszego rozrostu pekniec - polerowanie (zarodki pekniec, koncentracja naprezen).
Piękna, "materiałoznawcza" odpowiedź:].

: ndz mar 05, 2006 9:59 pm
autor: Karusek
wlasnie o to mi chodzi z polerowaniem korbowodów. wiem że to nie wzmacnia samego materialu lecz wygladzenie powierzchni powoduje mniejsze prawdopodobienstwo pekniecia i wzrost wytrzymałosci na naprerzenia całego elementu. Prawidła te mozna wyczytac choćby w książce "karting" która juz ma kilka dobrych dziesiecioleci :wink: a jednak pewne prawidła pozostaja nie zmienione do dziś ;) A i z czego tą uszczelke? może ktoś na ten temat sie wypowie ;)

: pn mar 06, 2006 9:10 am
autor: kania_
do silnikow wysoko obrotowych jak najbardziej polerowanie (usuwanie karbow)
natomiast do silnikow doladowanych stosuje sie bardziej kulowanie :P

p.s.
jak chcesz osiagnac mniej wiecej 160KM to korby powinny wytrzymac
ale jak powyzej 200KM to raczej bym kulowal korby
(pamietaj ze te korby pochodza z silnika wolnossacego i taka tez maja wytrzymalosc )

: pn mar 06, 2006 9:16 am
autor: Yaninnya
Karusek pisze:Niebawem tłoki zanioste do tokarza by je odpowiednio obrobić.
Tłoków nie obrobisz na tokarce. Denka tłoków muszą mieć nieosiowe i nieokrągłe podebranie ("wklęśnięcia" podobne do oryginalnych tłoków 1.3 T).
Karusek pisze:uszczelke pod głowice zrobie z albo z miedzi albo z mosiadzu tylko nie wiem jak z temperaturą, czy miedź nie bedzie za mało na nia odporna :?: W Katowicach mam firme która sie tym zajmuje, wiec chyba warto kupić taka uszczelke i miec pewność ze jej nie wydmucha:)
Kup kevlarową Spesso Racing 1.9 mm. Wystarczy do 1.5 bara.
Karusek pisze: zamierzam jeszcze kupić inne śróby o zwiekszonej wytrzymałosci zeby dokręcić mocniej głowice.
Nie ma takiej potrzeby. Wystarczą standardowe (oczywiście nowe).
Karusek pisze: zastanawiałem sie rownierz nad oringowaniem bloku tylko czy odstępy miedzy kolejnymi cylindrami nie sa za małe? A i może ktoś preferuje jakieś konkretne turbo, moze być jakiś model garretta bo u mnie mam oddzaił turbo teca i praktycznie dowolna turbinke po regeneracji mam za ok. 1500zł.
Najpierw napisz, jakiego rzędu moce chcesz uzyskać. A od razu zacznij szukać kolektora wydechowego Punto GT. Ma flanszę pod Garrett'a T2.
Karusek pisze: oprócz tego w silniczku czeka mnie polerowanie tłoków i korbowodów na lustro zeby zwiekszyć ich wytrzymałosć.Jakieś pomyślunki i sugestie waliś smiało ;D
Tłoki możesz wypolerować, ale tylko dla większej odporności termicznej (różnica niewielka, ale zawsze) i wolniejszego odkładania się nagaru. Nie widzę sensu polerowania korb.

: pn mar 06, 2006 5:32 pm
autor: Lui
to nas troche bardziej skąpo uczyli na materiało znastwie hehe

o kulowaniu było w przypadku sprężyn że stosuje się to w celu usunięcia rys i tym samym "zalążków" pęknięć


i dlatego porównywałem porównałem polerowanie z kulowaniem,

nie widziałem że kulowanie też zgniata materiał :oops: a wtedy rzeczywiście sam materiał jest wzmacniany 8)