Błąd 3211 i świecąca marchew

układ elektryczny, układ wtryskowy i zapłonowy, SMT6, ECUMASTER, itp.

Moderatorzy: KYS, ZibiUT

bartez
Obserwator
Posty: 14
Rejestracja: pt sie 27, 2010 6:23 pm
Miejscowość: Wschowa
Auto: Punto GT

Błąd 3211 i świecąca marchew

Post autor: bartez »

Witam,
od pewnego czasu mam w swoim PGT problem ze świecąca "marchewką".
Marchew zapaliła się nagle podczas jazdy, a dokładniej przy pełnym bucie podczas wyprzedzania i od tej pory nie gaśnie.
Autodiagnoza wymigała błąd 3211 - co w spisie kodów błędów, według angielskiego forum fiata punto oznacza czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze (Map sensor wewnątrz ECU).
Komputer został podmieniony na ten z pierwszej wersji PGT z końcówką 099 bez immo (wcześniej był z końcówką 841, czyli gt2). Auto bez problemu zapala na tym ECU i jeździ tak samo jak na tym z gt2, błąd jednak nadal pozostał. Podłączając komputer odłączyłem aku, dla bezpieczeństwa - po podłączeniu ECU, aku i po odpaleniu kontrolka wtrysku gaśnie, ale tylko na około 1min. później zapala się i świeci przez cały czas (ponowne odpalanie nie powoduje gaśnięcia kontrolki nawet na chwilę, jedynie odpięcie aku)
Dodam jeszcze, że gdy świeci marchew nie ma peak'u, tzn. wciskając pedał przyspieszenia do oporu doładowanie nie przekracza wartości 1 bara, wcześniej był peak 1,6 - czyli tak jak książka pisze...myślę, że może to być spowodowane załączeniem trybu awaryjnego. Sterowanie doładowaniem odbywa się poprzez seryjne EBC.
Spotkał się już ktoś z Was z takim problemem, albo macie jakieś pomysły co można jeszcze sprawdzić?
Z góry dziękuję za każdą podpowiedź.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
punto 1.6
Zaawansowany użytkownik
Posty: 371
Rejestracja: pt lip 16, 2010 8:37 pm
Miejscowość: Przemyśl
Auto: Inne

Re: Błąd 3211 i świecąca marchew

Post autor: punto 1.6 »

A wężyk do ECU podmieniłeś :?: może ma jakąś małą dziurkę
PUNTO ELX 1.6 16vT = 320HP & 360NM
gerg
Użytkownik
Posty: 47
Rejestracja: pn lip 27, 2009 5:41 pm
Miejscowość: Miłosław
Auto: Punto GT

Re: Błąd 3211 i świecąca marchew

Post autor: gerg »

albo jest przytkany
bartez
Obserwator
Posty: 14
Rejestracja: pt sie 27, 2010 6:23 pm
Miejscowość: Wschowa
Auto: Punto GT

Re: Błąd 3211 i świecąca marchew

Post autor: bartez »

Wężyk idący do ECU był wymieniony, w sumie było to pierwsze co sprawdziłem i wszystko z nim w porządku. Może ktoś z Was wie - czy można i w jaki sposób sprawdzić Mapa wewnątrz komputera?
Awatar użytkownika
punto 1.6
Zaawansowany użytkownik
Posty: 371
Rejestracja: pt lip 16, 2010 8:37 pm
Miejscowość: Przemyśl
Auto: Inne

Re: Błąd 3211 i świecąca marchew

Post autor: punto 1.6 »

Ale jak to w jednym i w drugim ECU walnięty był by MAP :? , trochę mało prawdopodobne musi coś innego być walnięte,
musisz poczekać aż wypowie się ktoś kto likwidował ten błąd
PUNTO ELX 1.6 16vT = 320HP & 360NM
bartez
Obserwator
Posty: 14
Rejestracja: pt sie 27, 2010 6:23 pm
Miejscowość: Wschowa
Auto: Punto GT

Re: Błąd 3211 i świecąca marchew

Post autor: bartez »

Też wydaje mi się to mało prawdopodobne, żeby w obydwu kopach Map się posypał - ale jak to w życiu bywa wszystko jest możliwe.
Na forum są dwa tematy, w których poruszana była kwestia błędu 3211, ale nie ma w nich konkretnych odpowiedzi, a z tego co się dowiadywałem właściciele się zmienili i niestety nikt nie pamięta co było przyczyną :(

Linki do tematów:
http://unoturbo.pl/viewtopic.php?f=22&t ... 211#p37902" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank (w tym temacie nie wiem o jaki moduł chodziło, pewnie o zapłonowy :P ...u mnie wtyczka na swoim miejscu, styki wyczyszczone)
http://unoturbo.pl/viewtopic.php?f=24&t ... 211#p36188" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Czy mógłby mi ktoś zorientowany w temacie napisać, czy seryjny map sensor wewnątrz ECU można zastąpić MPX4250AP?
Jeśli można, to wie ktoś jak to ustrojstwo wlutować w miejsce seryjnego?
Z góry dziękuję Wszystkim za okazaną pomoc :)
bartez
Obserwator
Posty: 14
Rejestracja: pt sie 27, 2010 6:23 pm
Miejscowość: Wschowa
Auto: Punto GT

Re: Błąd 3211 i świecąca marchew

Post autor: bartez »

W związku z moim błędem, postanowiłem sprawdzić szczelność wężyków podciśnienia, oraz wszystkich wężów dolotowych, o dziwo znalazłem przewód podciśnienia z dziurką wielkości mniej więcej 2mm - był to przewód idący do EBC i jedyny na jakim udało mi się znaleźć nieszczelność, wężyk został wymieniony i przy okazji zamontowałem MBC Properfekt...błąd nadal występuje, dlatego coraz bardziej podejrzewam samego Map sensora.
...po zamontowaniu MBC ciśnienie doładowania oscyluje w granicy 0,5bara...kręcenie pokrętłem nie przynosi rezultatu, może sprężynka jest za miękka i trzeba by było zmienić ją na tą drugą twardszą, a może jest jednak jakaś nieszczelność - chociaż na pierburgu ciśnienie doładowania to 1bar.

Mam jeszcze prośbę, gdyby ktoś miał możliwość sprawdzenia ciśnienia w kolektorze, na wężyku, który idzie do komputera i podania uzyskanego wyniku byłbym wdzięczny :)
hz10
Spamer :P
Posty: 968
Rejestracja: czw lis 30, 2006 9:11 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Starachowice

Re: Błąd 3211 i świecąca marchew

Post autor: hz10 »

znajdź w kolektorze ssącym króciec z taką cienką dziurką i tam podłącz map sensor.
bartez
Obserwator
Posty: 14
Rejestracja: pt sie 27, 2010 6:23 pm
Miejscowość: Wschowa
Auto: Punto GT

Re: Błąd 3211 i świecąca marchew

Post autor: bartez »

Map sensor jest w tej chwili podłączony pod górny króciec na kolektorze - jak dobrze kojarzę, najmniejszy otwór jest na czwórniku z prawej strony kolektora na króćcu idącym do DV, ale mogę się mylić :P sprawdzę i zobaczę, co się będzie działo.
Rozumiem, że to podłączenie pod złącze z najmniejszą średnicą wewnętrzną ma podnieść ciśnienie, a w sumie to obniżyć podciśnienie jakie będzie widział Map...mam nadzieję, że dobrze kombinuję i że właśnie to miałeś na myśli :)
Dzięki hz10, za podsunięcie ciekawego pomysłu :)

Dzisiaj wreszcie znalazłem trochę czasu i podłączyłem Mapa do tego złącza z najmniejszym otworem na kolektorze (jednak delikatnie się pomyliłem i najmniejszy otwór jest na czwórniku, ale tam gdzie dochodzą wężyki m.in. od odmy i oparów paliwa).
Poprawy niestety nie odnotowałem, marchew świeci nadal :( ...czy to oznacza, że to jednak Map jest walnięty?
Zmierzyłem też podciśnienie manometrem na tych dwóch króćcach i wyszło to następująco:
- na tym który szedł do Mapa (grubszy otwór) było podciśnienie około 0,44bara - wskazówka manometru delikatnie i rytmicznie poruszała się w obie strony mniej więcej w granicach 0,42 - 0,46 bara, a więc nieznaczne ruchy (z tego co się orientowałem, to powinno być chyba około 0,5 a może się mylę?), przy otwarciu przepustnicy wskazówka manometru dochodzi do 0, niestety nie wiem przy jakich obrotach, bo mam trochę krótki przewód, po odpuszczeniu gazu leci na 0,75bara i wraca do tych 0,44bara;
- na tym z najcieńszym otworem było natomiast ciśnienie rzędu 0,07, wskazówka ani drgnęła. (hz10 tam miało być delikatne ciśnienie?)
Czy mógłby ktoś porównać uzyskane przeze mnie wyniki ze swoimi?
hz10
Spamer :P
Posty: 968
Rejestracja: czw lis 30, 2006 9:11 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Starachowice

Re: Błąd 3211 i świecąca marchew

Post autor: hz10 »

masz ten otwór nie drożny, podciśnienie ma być takie samo tylko pulsacje są mniejsze, u mnie przez to wariował map i wywalało jego błąd
bartez
Obserwator
Posty: 14
Rejestracja: pt sie 27, 2010 6:23 pm
Miejscowość: Wschowa
Auto: Punto GT

Re: Błąd 3211 i świecąca marchew

Post autor: bartez »

Dzięki za szybką odpowiedź, w takim razie zabiorę się dzisiaj za czyszczenie tego otworu i zobaczę, czy u mnie też błąd Map'a będzie spowodowany skokami podciśnienia :)

Króciec z małym otworkiem przeczyszczony, okazało się, że był ładnie zawalony brudem, podciśnienie sprawdzone manometrem - skoki podciśnienia są identyczne jak w przypadku króćca, do którego wcześniej był podpięty Map...aku odłączony, błąd znika i po jakiejś minucie się pojawia, czyli jednak zamiana podłączenia nie pomogła w moim przypadku :(
Trzeba będzie się chyba zająć niwelowaniem skoków podciśnienia lub samym Mapem.

Kolejne podejście do problemu świecącej marchewki i udało się znaleźć niesprawny zawór dv (króćcem od podciśnienia można było swobodnie zasysać powietrze), nieszczelny zawór zidentyfikowałem po zamontowaniu dodatkowego wskaźnika ciśnienia doładowania - na wskaźniku podciśnienie było na poziomie 0,2. Po wymianie dv na bov typ dv properfekt'a podciśnienie stabilne na poziomie 0,5 bara. Miałem nadzieję, że błąd 3211 był spowodowany właśnie uszkodzonym zaworem dv - okazało się, że jednak nie.
Czy ma ktoś jeszcze jakieś pomysły co może być niesprawne.
Wszystkim dziękuję za pomoc.
ODPOWIEDZ