Komputer samochodowy

układ elektryczny, układ wtryskowy i zapłonowy, SMT6, ECUMASTER, itp.

Moderatorzy: KYS, ZibiUT

Lui
Spamer :P
Posty: 1445
Rejestracja: pn maja 09, 2005 1:46 pm
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: opole
Kontakt:

Post autor: Lui »

kurcze nie dałbym rady tego polutować hehe :P
Fiat Grande Uno
www.uno-racing.prv.pl
wsk
Spamer :P
Posty: 650
Rejestracja: pt gru 14, 2007 12:56 pm
Miejscowość: Jaworzno
Auto: Uno 1.3T

Post autor: wsk »

Dał byś :D . Ja też jak to zobaczyłem to mówie o boże przecierz to nie możliwe :D :D :D :D . Ale jest coś takiego jak HOT-AIR lub kolba +pleciaka z drutu miedzianego (coś jak w maluchu jest poprowadzona masa silnika do karoserii). Tym sprzętem to raczej nie problem plus jakaś dobra pasta lutownicza :D .
Fiat Uno Turbo 1301 Turbo@150HP 216Nm - zdedchło
Fiat Uno Turbo 1583 Turbo@???HP ???Nm - w trakcie
Lancia Dedra Integrale 2.0 DOHC 8v 4x4 Turbo - sprzedana
Fiat Uno 1372 narazie bez turbo :D - śmigam
Quaki
Użytkownik
Posty: 47
Rejestracja: czw gru 21, 2006 2:12 pm
Auto: Uno 1.3T

Post autor: Quaki »

Termopary nie zrobisz na zwyklym przetworniku z atmegi zapomnij (no chyba ze rozdzielczosc rzedu 50C ci wystarczy do tego sa specjalistyczne kosci ale sa drogie i trudno dostepne) pozatym jest jeszcze problem kalibracji i polaczenia koncowek termopary z koncowkami przetwornika.
Pilocik to fajna sprawa z tym ze musi byc radiowy bo na podczerwien nadajnik musi widziec odbiornik a jak skrecisz kierownica to nie bedzie widzial
Pozdrawiam
wsk
Spamer :P
Posty: 650
Rejestracja: pt gru 14, 2007 12:56 pm
Miejscowość: Jaworzno
Auto: Uno 1.3T

Post autor: wsk »

Narazie zaprzestalem prac nad maszyna, malowanie cza bylo dokonczyc :D. Dopiero zacznam wracac do projektu, ale narazie przeplywomierz daje w dupe :D. To podziel sie wiedza co nakombinowales tam w swoim egt :D.
Fiat Uno Turbo 1301 Turbo@150HP 216Nm - zdedchło
Fiat Uno Turbo 1583 Turbo@???HP ???Nm - w trakcie
Lancia Dedra Integrale 2.0 DOHC 8v 4x4 Turbo - sprzedana
Fiat Uno 1372 narazie bez turbo :D - śmigam
Quaki
Użytkownik
Posty: 47
Rejestracja: czw gru 21, 2006 2:12 pm
Auto: Uno 1.3T

Post autor: Quaki »

Akurat moj EGT byl robiony na kosciach maxima (kupilem kilka kosci ale juz sie rozeszly jak chcialem zamowic nastepne to sie okazalo ze teraz musialbym zamowic ich 1000 bo sie polityka firmy zmienila wiec zaprzestalem produkcji )ogolnie zrobienie samego zegara to nie problem jest to dosc proste problem jest z polaczeniem termopary z koscia z uwagi na specyfike dzialania termopary czyli to ze termopara to dwa rodzaje metalu na styku ktorych w trakcie ogzrewania zmiania sie potencjal do tego dolaczone sa specjalne kable kompensacyjne problemem jest to ze kable musisz polaczyc w jakis sposob z plytka (albo je polutujesz albo wlozysz w jakis zacisk skrecany na srubke) niestety calosc wymaga kompensacji gdyz ani lut ani srubka nie sa kompensacyjne wiec kompensacje musisz przeprowadzic albo w programie albo sprzetowo a to wymaga juz kalibracji jakims przyzadem itp itd
Ogolnie temat teoretycznie prosty w praktyce bardzo czaso chlonny bo trzeba wykonac dla kadego zegara pomiary dokladnosci
Pozdrawiam
wsk
Spamer :P
Posty: 650
Rejestracja: pt gru 14, 2007 12:56 pm
Miejscowość: Jaworzno
Auto: Uno 1.3T

Post autor: wsk »

A myslalem ze prostrze troszke to bedzie :D . Narazie nic, nie mysle o tym bo narazie chce w koncu zrobic ta upragnionom konwersje MAF -> MAP. Bo zabawa co chwile z przeplywomierzem juz mi sie nudzi :D.
Fiat Uno Turbo 1301 Turbo@150HP 216Nm - zdedchło
Fiat Uno Turbo 1583 Turbo@???HP ???Nm - w trakcie
Lancia Dedra Integrale 2.0 DOHC 8v 4x4 Turbo - sprzedana
Fiat Uno 1372 narazie bez turbo :D - śmigam
Quaki
Użytkownik
Posty: 47
Rejestracja: czw gru 21, 2006 2:12 pm
Auto: Uno 1.3T

Post autor: Quaki »

No dobra jako ze komputer typu spalanie droga przebyta itp mam u siebie w aucie w serji i go nie wykorzystuje (no na jaka cholere mi wiedziec ile mi auto pali pali tyle ile ma palic i tyle ile naleje ;)
Wiec od jakiegos czasu pracowalem sobie nad takim otom wlasnie urzadzeniem znanym jako electronic boost controller czyli w skrocie EBC + inne wskazniki w jednym pudelku

Po krotce do czego sluzy owo urzadzenie
EBC jak samam nazwa wskazuje to urzadzenie dzieki ktoremu mozna sterowac boost w naszych samochodach (oczywiscie mowimy o autach ktore posiadaja turbosprezarke)
W jaki sposob urzadzenie to steruje boostem
Sterowanie odbywa sie w taki sam sposob jak nowoczesne ECU steruja boostem czyli poprzez zaworek elektromagnetyczny (ktory jest sterowany sygnalem o regulowanym wypelnieniu zwanym PWM)
W prostszych slowach zaworek pulsuje w takim tempie zeby cisnienie podawane na akurator otwieralo go odpwoiednio do obciazenia silnika

Skad urzadzonko wie jakie jest obciazenie silnika otoz o obciazeniu silnika urzadeznie dowiaduje sie z monitorowania sygnalu z Map sensora
Urzadzenie bedzie tez pelnilo role zegara boostu oraz zegara EGT (lub dodolnie innych temperatur jeszcze nie wiem ile czujnikow zrobie ale mozlwie ze 8-12 roznych termopar bedzie mozna podpiac o ile dostane przetwoniki do termopar jak na razie EGT do tego urzadeznia jest dopiero w planach) w urzadzeniu znalazl tez swoje miejsce wskaznik temp oleju oraz wskaznik AFR ( na poczatek wasko pasmowy ale chce zrobic tez mozliwosc wspolpracy z szerkopasmowym kontrolerem na przyklad innovate) istnieje tez prawdopodobienstwo ze urzadenie bedzie mialo mozliwosc podpiecia (karty SD) dla zalogowania parametrow i ewentualnego wykonania wykresow zaleznosci wszytskich parametrow od siebie (ale to jest dopiero wplanach bo do tego bede musial zmienic procesor sterujacy)

A oto zdjecia prototupu (jak na razie bez dodatkowych funkcji)
Obrazek

Protyp jak wszytsko co robie na mikrokontrolerach najpierw testuje na plytce testowej

Teraz krotki opis tego co widac na zdjeciu od prawej
1-Map sensor ktory moze pokazac doladowanie rzedu 1,5 bara (na razie na moje potrzeby styka jakbym potrzebowal wiekszy to mozna go wrzucic bez problemu)
2-Czujnik temperatury oleju zakres do 170 st C na razie goly ale zostanie wlozony do rurki z miedzi tak zeby tylko czesc mierzaca wystawala i wlozony do miejsca w ktorym bede chcial mierzyc temp oleju (ogolnie moglbym jeszcze podlaczyc minimum jeden taki czujnik na przyklad do temp wody lub innej temp albo zamiast drugiego czujnika wody na przyklad czujnik cisnienia oleju ale te czujniki sa niestety dosc drogie :( )
3- Wyswietlacz 2X16 znakow (docelowo bedzie 2x24 znakow na taki wlasnie czekam albo wyswietlacz graficzny z noki) na wyswietlaczu widac od gory z lewej
-mierzone cisnienie (jak wiadomo cisnienie atmosferyczne to w przyblizeniu 1 bar) wskaznik jest tak wyskalowany zeby cis atmosferyczne pokazywal jako zero (tak jak w normalnych zegarach doladowania)
-woltarz jaki daje czujnik cisnienia (tutaj jeszcze mysle co by umiescic albo bedzie EGT albo druga temp na przyklad wody albo na przyklad obroty silnika i wtedy mozna zrobic na tym procedure startu, flat schift (czylizmiane biegow bez puszcania gazu) i shift light o ile starczy wyprowadzen na tym mikroprocesorze )
-temp oleju (akurat na zdjeciu temp pwoietrza bo czujnik jest w powietrzu)
-AFR waskopasmowy (oczywiscie jest to przyblizenie AFR bo sonda waskopasmowa nigdy nie da dokladnego odczytu wiec moze sluzyc tylko i wylacznie do sprawdzania czy przy pelnym bucie nic sie nie zmienilo od tego co mielismy zwykle (o ile mielismy dobrze wystrojony samochod)
Kazda z pozycji moze miec swoj alarm ustawiany i wywolujacy na przyklad przelaczenie przekaznika itp. itd.

Co do samego EBC planuje wyprubowanie nastepujacych opcji sterowania zaworkiem doprowadzajacym cisnienie do WG
1. najprostszy wlacz-wylacz (przy zadanym cisneiniu) ale obawiam sie ze bedzie to za bardzo niestabilne przy wysokim cisnieniu (niestety moje obawy sie potwierdzily i ten sposob sterowania juz zostal zarzucony)
2. troche bardziej skompklikowany sytem z dwoma wartosciami jedna to wartosc PWM strerujaca elektrozaworkiem od zadanej wartosci cisnienia i w razie przekroczenia wartosci drugiej calkowite otwarcie zaworka jest to chyba najprostsze w ustawieniu i w miare logiczne wysjcie ktore powinno zdac egzamin ale zobaczymy przy testach (w taki system sterowania na dzin dzisiejszy jest wyposazone urzadzenie
3. troche bardziej skomplikowane programowo sterowanie (ala typ 2) z ta roznica ze program sam mialby dadawac i odejmowac wartosc PWM tak aby utrzymac stale cisnienie
4 regulator PID (lub sam PD pewnie tez by wystarczyl) i to byloby najlepsze wyjscie z tym ze klopot jest z ustawieniem tego jesli ktos sie niezna za bardzo na regulatorach to bedzie to dosc klopotliwe bo kazde autko jest inne i ma inna charakterystyke

A na sam koniec prosba do tych co doczytali do konca moje mierne wypociny moze ktos cos podpowie co chcialby miec w takim wskazniku moze da sie to jakos prosto wsadzic :)

Po jakims czasie dotarlo do mnie ze urzadzenie to moze byc wykorzystane takze jako sportowy regulator paliwa w zaleznosci od warunkow panujacych w dolocie czyli z pelna regulacja w zaleznosci od boostu albo wartosci podcisnienia

Pozdrawiam

ps. a oto wyglad urzadzenia w obudowie (jeszcze nie dokonczonego bo trzeba wymiec wyswietlacz na 2x24 znakow i porobic jeszcze kilka innych rzeczy :)

Obrazek

Roznica miedzy tym a protypem jest taka ze w prawym gornym rogu widac z jakim wypelnieniem pracuje zaworek dzieki czemu mozna przestawiac ta warrtosc w zaleznosci od zachowania sie boostu

ps.2 jako nastepne urzadzonka w planach sa
-obrotomierz elektroniczny z shift lightem, procedura startowa, i Full throttle shiftem (czyli mozlwioscia zmiany biegow bez puszczania gazu i bez ryzyka przekrecenia silnika )
-i inne dziwne pomysly miedzy innymi uniwersalna kontrola trakcji ktora jest juz w wiekszej czesci opracowana ale czy bedzie dzialac zobaczymy :)
wsk
Spamer :P
Posty: 650
Rejestracja: pt gru 14, 2007 12:56 pm
Miejscowość: Jaworzno
Auto: Uno 1.3T

Post autor: wsk »

No bardzo fajnie to idzie :D. Funkcje bardzo fajne :D. Najlepsze to EBC i jako regulator cisnienia paliwka :D. Ja narazie spasowałem bo sie wziołem za VEMS. Jeszcze kilka dni i powinna do mnie przyjsc plyeczka :D.
Fiat Uno Turbo 1301 Turbo@150HP 216Nm - zdedchło
Fiat Uno Turbo 1583 Turbo@???HP ???Nm - w trakcie
Lancia Dedra Integrale 2.0 DOHC 8v 4x4 Turbo - sprzedana
Fiat Uno 1372 narazie bez turbo :D - śmigam
ODPOWIEDZ