dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

turbo, głowica, dolot, układ paliwowy, itp.

Moderatorzy: KYS, ZibiUT

Awatar użytkownika
Tschoob
Zaawansowany użytkownik
Posty: 355
Rejestracja: pt gru 09, 2005 7:28 pm
Miejscowość: Warszawa
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Warszawa

dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

Post autor: Tschoob »

pomimo ze tylko 0,1 pojemnosci silnika z pgt bez problemu idzie wyciagnac 200 km zakladajac wieksza turbine np T28 i wcale nie zaczyna ona pompowac od 6000 obr/min a juz w ut taka turbina bedzie na ostatnie 500 obrotow silnika ? tutaj podany przyklad turbiny jest tylko przykladem ale np T25 zupelnie inaczej pracuje w pgt i ut...czy to pojemnosc robi az tak wielka roznice ? czy wynika to z budowy kolektora wydechowego czy z wysterowania tego potem ? poprosze odpowiedz jak dla laika :D moze sie temat przyda dla potomnosci...
Uno 1.3 Turbo seria na miasto :)
Uno 1.4 16V - rally car :)
Awatar użytkownika
kwiatek.pl
Spamer :P
Posty: 676
Rejestracja: wt mar 10, 2009 1:19 pm
Miejscowość: RADOM
Auto: Uno 1.4T

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

Post autor: kwiatek.pl »

tez jestem ciekaw
Awatar użytkownika
ZibiUT
"FireStarter"
Posty: 2098
Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:49 pm
Miejscowość: Kampinos
Auto: Uno 1.3T
Kontakt:

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

Post autor: ZibiUT »

Kolektor wydechowy jest taki sam w 1,4T i Punto GT. Moze ma inne nr katalogowe ale wielkość i budowa kanałów jest taka sama.

Znaczenie ma wysterowanie, odpowiednie wałki, budowa dolotu. Ma również znaczenie pojemność w przypadku 1,3 i 1,4 to 71 cm3.
Do tego dochodzi CR czyli stopięń sprezania. W UT i poczatkowych wersjach PGT CR było 7.8:1 a potem w PGT 9:1. Turbo sie wtedy szybciej wkreca i lepiej jeździ samochód na dole a i nie trzeba tyle dmuchać aby na górze otrzymać moc.
http://www.zibisoft.pl - Hamownia podwoziowa - Ożarów Mazowiecki
Awatar użytkownika
DeviL
Punto2 killer
Posty: 1332
Rejestracja: śr maja 10, 2006 1:58 pm
Miejscowość: Kraków
Auto: Inne

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

Post autor: DeviL »

Mniejszy skok tloka w 1.3 = trzeba wyzej krecic , wyzej miec moc w obrotach coby moc byla wieksza ;) czyli trzeba zapodac mocniejszy walek , przesunac odcinke na 8tys i mozna sie cieszyc
Potrzebujesz części do swojego włocha wal z vin-em na priv-a ;)
Awatar użytkownika
Tschoob
Zaawansowany użytkownik
Posty: 355
Rejestracja: pt gru 09, 2005 7:28 pm
Miejscowość: Warszawa
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Warszawa

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

Post autor: Tschoob »

Zibi122 pisze:Kolektor wydechowy jest taki sam w 1,4T i Punto GT. Moze ma inne nr katalogowe ale wielkość i budowa kanałów jest taka sama.

Znaczenie ma wysterowanie, odpowiednie wałki, budowa dolotu. Ma również znaczenie pojemność w przypadku 1,3 i 1,4 to 71 cm3.
Do tego dochodzi CR czyli stopięń sprezania. W UT i poczatkowych wersjach PGT CR było 7.8:1 a potem w PGT 9:1. Turbo sie wtedy szybciej wkreca i lepiej jeździ samochód na dole a i nie trzeba tyle dmuchać aby na górze otrzymać moc.


czyli jezeli dobrze rozumiem to moze na dol od 1.3 zalozyc kompletna gore od 1.4T z GT3 (glowica z zaworami,kolektor ssacy,walek od 1.4T(takie same w ut i pgt) do tego zalozyc jakies T25/T28 i cieszyc sie moca taka jak w pgt GT3 po modach ? wiadomo nie bedzie to dokladnie to samo bo nie zmieni sie jednak pojemnosc ale to i tak latwiejszy sposob na moc nic pierdzielic sie w zawory,walki,wydech,dolot,nie ?

a czy ktos moze policzyc jakie bedzie cr przy zastosowaniu dolu 1.3T i gory z 1.4T albo chociaz podac mi wzor na to :)
generalnie chodzi mi o to ze mam i ten i ten silnik,zamierzam go odbudowac od poczatku i odrazu co z czym polaczyc a reszte gratow pchnac dalej...

edit : wzor na cr i wogole pieknie to wytlumaczone znalazlem tutaj ale narazie malo rozumiem :Dhttp://www.zssplus.pl/www_publikacje/publikacje37.htm
Uno 1.3 Turbo seria na miasto :)
Uno 1.4 16V - rally car :)
Awatar użytkownika
DeviL
Punto2 killer
Posty: 1332
Rejestracja: śr maja 10, 2006 1:58 pm
Miejscowość: Kraków
Auto: Inne

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

Post autor: DeviL »

Jak masz glowice to sprawdz pojemnosc komor spalania w obu , podaj to ci sie wyliczy orientacyjnie
Potrzebujesz części do swojego włocha wal z vin-em na priv-a ;)
Awatar użytkownika
2rotor
Aktywny użytkownik
Posty: 174
Rejestracja: śr paź 10, 2007 1:24 pm
Auto: Uno 1.3T

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

Post autor: 2rotor »

Stopień sprężania łatwiej podnieść głowicą z wolnossącego bo łatwiej ją dostać i sobie zrobić z nią co się chce niż szukać z GT3. Ja jestem bardzo zadowolony z takiego konfigu i jak na razie cieszę się bezawaryjną pracą motoru.
Fiat Marea Weekend SX 1,6 16V
Awatar użytkownika
Tschoob
Zaawansowany użytkownik
Posty: 355
Rejestracja: pt gru 09, 2005 7:28 pm
Miejscowość: Warszawa
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Warszawa

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

Post autor: Tschoob »

z wolnossacego 1.6 8V punto I czy 1.4 8V uno ?
Uno 1.3 Turbo seria na miasto :)
Uno 1.4 16V - rally car :)
Awatar użytkownika
ZibiUT
"FireStarter"
Posty: 2098
Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:49 pm
Miejscowość: Kampinos
Auto: Uno 1.3T
Kontakt:

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

Post autor: ZibiUT »

Uno oczywiście.
http://www.zibisoft.pl - Hamownia podwoziowa - Ożarów Mazowiecki
Awatar użytkownika
Tschoob
Zaawansowany użytkownik
Posty: 355
Rejestracja: pt gru 09, 2005 7:28 pm
Miejscowość: Warszawa
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Warszawa

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

Post autor: Tschoob »

Zibi122 pisze:Uno oczywiście.


czyli otwory ssace i wydechowe w glowicy 1.4 n/a sa takie same jak w glowicach 1.3/1.4T i 1.6 n/a ?
Uno 1.3 Turbo seria na miasto :)
Uno 1.4 16V - rally car :)
simon1989
Spamer :P
Posty: 604
Rejestracja: sob maja 23, 2009 1:54 am
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Puławy

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

Post autor: simon1989 »

Rozmieszczenie otworow S i W sa takie same w glowicach silnikow 1.4 8v i 1.6 8v. Co do 1.3t i 1.4t, to nie wiem.
wsk
Spamer :P
Posty: 650
Rejestracja: pt gru 14, 2007 12:56 pm
Miejscowość: Jaworzno
Auto: Uno 1.3T

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

Post autor: wsk »

To samo we wszytskich wymienionych, tylko roznica jest w tym ze 1.4n/a, 1.6n/a maja dodatkowy kanal wodny ktory wchodzi do kolektora ssacego a 1.4t i 1.3t nie maja, no i jeszcze glowica 1,3t ma podciecia na wtryski.
Fiat Uno Turbo 1301 Turbo@150HP 216Nm - zdedchło
Fiat Uno Turbo 1583 Turbo@???HP ???Nm - w trakcie
Lancia Dedra Integrale 2.0 DOHC 8v 4x4 Turbo - sprzedana
Fiat Uno 1372 narazie bez turbo :D - śmigam
lukasz1t
Aktywny użytkownik
Posty: 269
Rejestracja: pt lut 08, 2008 3:52 pm
Miejscowość: Białystok
Auto: Inne

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

Post autor: lukasz1t »

Tschoob pisze:a czy ktos moze policzyc jakie bedzie cr przy zastosowaniu dolu 1.3T i gory z 1.4T albo chociaz podac mi wzor na to :)


Generalnie stopień sprężania to jest stosunek objętości cylindra w DMP do objętości w GMP. Samo policzenie stopnia sprężania jest bardzo łatwe, gorzej z dokładnym obliczeniem objętości, bo musisz uwzględnić pojemność skokową danego cylindra, objętość głowicy, kształt denka tłoka, grubość uszczelki itp. ;)
Awatar użytkownika
Tschoob
Zaawansowany użytkownik
Posty: 355
Rejestracja: pt gru 09, 2005 7:28 pm
Miejscowość: Warszawa
Auto: Uno 1.3T
Lokalizacja: Warszawa

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

Post autor: Tschoob »

juz sobie poczytalem w tym linku co go dalem :)
Uno 1.3 Turbo seria na miasto :)
Uno 1.4 16V - rally car :)
lukasz1t
Aktywny użytkownik
Posty: 269
Rejestracja: pt lut 08, 2008 3:52 pm
Miejscowość: Białystok
Auto: Inne

Re: dlaczego te same turbiny w pgt i ut inaczej pracuja ?

Post autor: lukasz1t »

Ja mam jeszcze do was pytanie tak jeszcze a propos stopnia sprężania. Jak wiadomo w UT Mk1 montowali silniki o dwóch mocach 105 KM (bez katalizatora) i 100 KM (z katalizatorem, katalogi twierdzą, że 99 KM) i jak się okazało, różnią się one także stopniem sprężania, bo wynoszą one odpowiednio 8 (dla mocniejszej wersji) i 7,7 (dla słabszej). To co prawda niewiele, ale z czego to wynika? Jest jakaś różnica w głowicach, czy tłokach między tymi wersjami? Czy może jeszcze coś innego się różni, że mają inne stopnie sprężania? :roll:
ODPOWIEDZ