Strona 2 z 2

: pt sty 13, 2006 4:55 pm
autor: ZibiUT
No to zrobimy tak

Kazdy chętny na homo pisze do mnie emial na zibi@unoturbo.pl
Ja odsyłam nr konta i homo :D

: pt sty 13, 2006 5:55 pm
autor: cichy
to ja tez sie dopisuje

: pt sty 13, 2006 6:24 pm
autor: Lui
Jeśli chodzi o homologacje to jest pare fajnych opcji dotyczących zawiasu :idea:

hehe a ktoś coś z tego zrozumie:


Tekniikkasäännöt
FIAT UNO TURBO LUOKAN TEKNISET MÄÄRÄYKSET

1.YLEISTÄ

Fiat Turbo i.e(luokitustodistus A-5278 sekä N-5278) merkkiluokka joka perustuu ryhmän N yleisiin määräyksiin erikseen mainituin poikkeuksin, joissa yleensä sovelletaan ryhnän A määräyksiä.

2.TURVALLISUUSMÄÄRÄYKSET ART.253 SEURAAVIN POIKKEUKSIN

2.1 JOHDOT, PUTKET

Mikäli alkuperäiset polttoaineputket korvataan metalliputkilla niitä ei tarvitse erikseen suojata.

2.2 TURVAVYÖT

6-pisteen turvavyö on pakollinen.

2.3 SUOJAKAARI

ONS-todistus nro 102-257/67 runkoinen turvakehikko (Matterin valmistama, alumiini) tai teräsputkikehikko, jossa käytetty materiaali ja kiinnitystapa noudattavat Art. 253:n määräykset. Teräsputkikehikkoa suositellaan.

3. VÄHIMMÄISPAINO

860 kg turvallisuusvarusteineen, kuljettaja mukaan lukien.

4. MOOTTORI JA VOIMANSIIRTO

Ryhmän N seuraavin poikkeuksin:
-moottorin kiinnikkeet ryhmä A
-ahtopaine ryhmä A ja alkuperäinen välijäähdytin
-pakoputkisto ryhmä A ja katalysaattori
-suihkutus-suuttimet vapaat, kuitenkin alkuperäinen paikka säilytettävä
-suihkutus-suuttimien jäähdytyskanava ja puhallin saadaan poistaa
-polttoainepaine saadaan muuttaa paineensäädöstä muuttamalla tai vaihtamalla
-ilmamäärän mittausyksikön jousen esijännitys saadaan muuttaa
-ilmamäärämittarin vastusarvot ovat vapaat mittarin sisällä, mutta runko-osa ja ilmanläpäisykyky on säilytettävä alkuperäisenä. Myös ulkonäkö ja pistoke on säilytettävä alkuperäisenä
-kaikkien moottorin tiivistystasojen oikaisukorjaus sallitaan
-moottorin sylinterien putkitus sallitaan
-moottorin poraus 0.40 ylikoon sallitaan
-moottorin sylinterikannen oikaisu sallittu
-letkut ahtimen, välijäähdyttimen ja imusarjan välillä vapaat
-jäähdytysjärjestelmän letkut vapaat
-sylinterinkansi ryhmä A, paitsi nokka-akseli ja vetopyörät
-ahtopaineen säädin voidaan sijoittaa ohjaamoon
-ilmanpuhdistaja vapaa ilman tulosuunnasta ilmamäärämittariin asti
-kytkin vapaa, kun alkuperäinen halkaisija/mitta 190 mm säilytetään kytkinlevyssä
-vaihteiston alla sallitaan suojarauta
-peränvälitys sallitaan vain alkuperäisenä 17/61 (3.588)
-tasauspyörästönlukko on sallittu
-tiedonkeruu sallittu
-turboahdin kts. Liite 1

5.PYÖRÄNRIPUSTUS

- ryhmä A
- takapyörien kulmat ovat vapaat, mutta eivät saa olla säädettävät
- sallitaan kallistuksen vakaajat, vaikka ne eivät ole alkuperäisiä eikä alkuperäisellä paikalla

6.PYÖRÄT JA RENKAAT

- vanteet muuten vapaat, mutta vain yksiosaiset sallitaan. Koko 6x13, offset 33+3mm
-renkaiden lämmittäminen erityisillä laitteilla on kielletty
-vain seuraavia kilpa-ajorenkaita saa käyttää:
kuiva keli AVON 7/20/13, 6276
sade keli AVON 7/20/13, 9863
kuiva keli Matador 185/530 13
sade keli Matador 13
kuiva keli Pirelli 185/60 VR 13 D 2
sade keli Pirelli 185/60 VR 13 W 4
(Pirelli renkaissa tulee olla merkintä Cup)


7.JARRUJÄRJESTELMÄ

-ryhmä N
-takajarrupiirin paineenrajoitusventtiili on vapaa
-jarrujen suojakilvet saa poistaa
-jarrulevyt vapaat, alkuperäinen halkaisija/mitta säilytettävä

8.ULKOPUOLI

-puskuriin sijoitetut sumuvalot saa poistaa ja niiden jättämistä aukoista voidaan johtaa jäähdytysilmaa tarvittaviin kohteisiin
-alkuperäiset etulamput
-kaarilevikkeet ja helmalistat saa poistaa, ulkoasun säilyttävä siistinä

9.MATKUSTAJATILA

-ryhmä A
-ovien sisäverhoukset saa vaihtaa alumiinipeltiin (min. paksuus 1mm)

10.SÄHKÖJÄRJESTELMÄ

-akku voidaan sijoittaa varapyörän tilaan, jolloin sen tulee olla lujasti kiinnitetty ja peitetty, jotta estettäisiin oikosulut ja vuodot

11.POLTTOAINEJÄRJESTELMÄ

-alle yhden litran kokoomasäiliön käyttö ja rakenne vapaa. Yhden polttoaineen siirtopumpun käyttö sallittu.
-polttoaineena saa käyttää vain normaalia huolto-asemilla myytävää lyijytöntä polttoainetta

AJAJAYHDISTYKSELLÄ ON OIKEUS ANTAA LISÄMÄÄRÄYKSIÄ TARPEEN VAATIESSA ENNEN KILPAILUKAUDEN ALKUA. MYÖS SEN AIKANA.

Merikaarto 16.03.2003

(Nämä säännöt ovat kopio virallisista säännöistä, joita saa ajajayhdistykseltä. Tarkista myös tiedotteet lisämääräysten osalta. Turbon mitoitukseen liittyvä liite 1 lisätään tälle sivulle myöhemmin.)

: ndz sty 15, 2006 10:44 am
autor: ziuzio
Ta homologacja dalej skrywa tajemnicę 200hp z seryjnego silnika :| .

Za to fajne hamulce miały do dyspozycji te rajdowe UTy :P

: ndz sty 15, 2006 11:39 am
autor: Lui
ziuzio pisze:Ta homologacja dalej skrywa tajemnicę 200hp z seryjnego silnika :| .

Za to fajne hamulce miały do dyspozycji te rajdowe UTy :P



no niestety :?

najlepiej jakby ktoś miał możliwość sprawdzenie szerokości kanałów dolotowych, wydechowych, wejścia/wyjśca do turbo, średnice zaworów z tymi co są w homologacji, pewnie rzeczywiste są mniejsze....

z drugiej strony widać że nic specjalnego nie musiało być nadłubane...

kolektora i turbo zmieniać nie można... mogli jedyne zmodyfikować, ale nie przekraczając wymiarów w karcie homologacyjnej - może tu jest jakiś zapas??

Sam system wtryskowy musi pozostać niezmieniony.
Są dowolne wtryski, regulator ciśnienia (na niewielu fotkach z puchru widać że to nieodłączna część modyfikacji).

Musi być zachowany typ przepływomierza, nie wiem co można tu nakombinować tak czy tak pozostaje klapka...

Dowolny jest wałek rozrządu (ale tu się musze jeszcze upewnieć bo tam gdzie jest napisane o zaworach wynika że max skok nie może być zwiększony..., może tu chodzi o maksymalny skok jako w ogole moze zawór wykonać...)

Intercooler i orurowanie dowolne, nie mniej nie widać żeby jakikolwiek pucharowy UT miał jakiś widoczny inny ic....

o pucharze uno informacje mozna znaleźć tylko w języku fińskim :?

może spróbuje skontaktować się z jakimś byłym zawodnikiem... hehe

: ndz sty 15, 2006 11:48 am
autor: ziuzio
Kanały ssące i wydechowe są nawet wieksze w serii, bo mają prawie po 30mm każdy, ale to też kwestia 1)dokładności pomiaru, 2)po tylu latach użytkowania kanał "naturalnie" powiększa się poprzez utlenianie w ciężkich warunkach pracy :D . Natomiast średnice wlotów i wylotów turbiny zgadzają się z tolerancjami "+" :) .

: czw lis 16, 2006 10:55 am
autor: Pumba_bielsko
Aprawa dalej aktualna??? moze ruszym cos w tą strone
:roll:

: pt lis 17, 2006 12:16 am
autor: ziuzio
Pod jakim względem aktualna:)?
Homologacja już ściągnięta, w sumie możnaby ją chyba ogólnoudostępnić jeżeli pozostali, którzy płacili się zgodzą:)?

: pt lis 17, 2006 7:57 am
autor: Lui
no jak ktoś ma możliwość niech wrzuci to na jakiś serwer a link niech będzie dostepny w jakimś podwieszonym topicu :)

: sob lis 18, 2006 10:28 am
autor: Pumba_bielsko
jeżeli chodzi o mnie to ja moge się dożycic jeszcze jak można bo chyba przespałem to jak załatwialiście, więc będe wdzięczny ja będzie mi udostępniona możliwość posiadania homologacji :wink:

: pt gru 15, 2006 1:22 am
autor: Lui
tak sobie dzisiaj popatrzyłem jakia tam pikna skrzynia jest homologwana, ciekawe gdzie taką dostać

Re: Homologacja turbo, paypal pytanie dot turbo

: śr maja 23, 2012 10:58 am
autor: bodek
Odsmażam kotleta :)

Ma ktoś może tą homologacje?

Re: Homologacja turbo, paypal pytanie dot turbo

: czw maja 31, 2012 8:17 am
autor: ZibiUT
Poszukam bo gdzieś mam ale nie na tym kompie.