Jeśli chodzi o homologacje to jest pare fajnych opcji dotyczących zawiasu
hehe a ktoś coś z tego zrozumie:
Tekniikkasäännöt
FIAT UNO TURBO LUOKAN TEKNISET MÄÄRÄYKSET
1.YLEISTÄ
Fiat Turbo i.e(luokitustodistus A-5278 sekä N-5278) merkkiluokka joka perustuu ryhmän N yleisiin määräyksiin erikseen mainituin poikkeuksin, joissa yleensä sovelletaan ryhnän A määräyksiä.
2.TURVALLISUUSMÄÄRÄYKSET ART.253 SEURAAVIN POIKKEUKSIN
2.1 JOHDOT, PUTKET
Mikäli alkuperäiset polttoaineputket korvataan metalliputkilla niitä ei tarvitse erikseen suojata.
2.2 TURVAVYÖT
6-pisteen turvavyö on pakollinen.
2.3 SUOJAKAARI
ONS-todistus nro 102-257/67 runkoinen turvakehikko (Matterin valmistama, alumiini) tai teräsputkikehikko, jossa käytetty materiaali ja kiinnitystapa noudattavat Art. 253:n määräykset. Teräsputkikehikkoa suositellaan.
3. VÄHIMMÄISPAINO
860 kg turvallisuusvarusteineen, kuljettaja mukaan lukien.
4. MOOTTORI JA VOIMANSIIRTO
Ryhmän N seuraavin poikkeuksin:
-moottorin kiinnikkeet ryhmä A
-ahtopaine ryhmä A ja alkuperäinen välijäähdytin
-pakoputkisto ryhmä A ja katalysaattori
-suihkutus-suuttimet vapaat, kuitenkin alkuperäinen paikka säilytettävä
-suihkutus-suuttimien jäähdytyskanava ja puhallin saadaan poistaa
-polttoainepaine saadaan muuttaa paineensäädöstä muuttamalla tai vaihtamalla
-ilmamäärän mittausyksikön jousen esijännitys saadaan muuttaa
-ilmamäärämittarin vastusarvot ovat vapaat mittarin sisällä, mutta runko-osa ja ilmanläpäisykyky on säilytettävä alkuperäisenä. Myös ulkonäkö ja pistoke on säilytettävä alkuperäisenä
-kaikkien moottorin tiivistystasojen oikaisukorjaus sallitaan
-moottorin sylinterien putkitus sallitaan
-moottorin poraus 0.40 ylikoon sallitaan
-moottorin sylinterikannen oikaisu sallittu
-letkut ahtimen, välijäähdyttimen ja imusarjan välillä vapaat
-jäähdytysjärjestelmän letkut vapaat
-sylinterinkansi ryhmä A, paitsi nokka-akseli ja vetopyörät
-ahtopaineen säädin voidaan sijoittaa ohjaamoon
-ilmanpuhdistaja vapaa ilman tulosuunnasta ilmamäärämittariin asti
-kytkin vapaa, kun alkuperäinen halkaisija/mitta 190 mm säilytetään kytkinlevyssä
-vaihteiston alla sallitaan suojarauta
-peränvälitys sallitaan vain alkuperäisenä 17/61 (3.588)
-tasauspyörästönlukko on sallittu
-tiedonkeruu sallittu
-turboahdin kts. Liite 1
5.PYÖRÄNRIPUSTUS
- ryhmä A
- takapyörien kulmat ovat vapaat, mutta eivät saa olla säädettävät
- sallitaan kallistuksen vakaajat, vaikka ne eivät ole alkuperäisiä eikä alkuperäisellä paikalla
6.PYÖRÄT JA RENKAAT
- vanteet muuten vapaat, mutta vain yksiosaiset sallitaan. Koko 6x13, offset 33+3mm
-renkaiden lämmittäminen erityisillä laitteilla on kielletty
-vain seuraavia kilpa-ajorenkaita saa käyttää:
kuiva keli AVON 7/20/13, 6276
sade keli AVON 7/20/13, 9863
kuiva keli Matador 185/530 13
sade keli Matador 13
kuiva keli Pirelli 185/60 VR 13 D 2
sade keli Pirelli 185/60 VR 13 W 4
(Pirelli renkaissa tulee olla merkintä Cup)
7.JARRUJÄRJESTELMÄ
-ryhmä N
-takajarrupiirin paineenrajoitusventtiili on vapaa
-jarrujen suojakilvet saa poistaa
-jarrulevyt vapaat, alkuperäinen halkaisija/mitta säilytettävä
8.ULKOPUOLI
-puskuriin sijoitetut sumuvalot saa poistaa ja niiden jättämistä aukoista voidaan johtaa jäähdytysilmaa tarvittaviin kohteisiin
-alkuperäiset etulamput
-kaarilevikkeet ja helmalistat saa poistaa, ulkoasun säilyttävä siistinä
9.MATKUSTAJATILA
-ryhmä A
-ovien sisäverhoukset saa vaihtaa alumiinipeltiin (min. paksuus 1mm)
10.SÄHKÖJÄRJESTELMÄ
-akku voidaan sijoittaa varapyörän tilaan, jolloin sen tulee olla lujasti kiinnitetty ja peitetty, jotta estettäisiin oikosulut ja vuodot
11.POLTTOAINEJÄRJESTELMÄ
-alle yhden litran kokoomasäiliön käyttö ja rakenne vapaa. Yhden polttoaineen siirtopumpun käyttö sallittu.
-polttoaineena saa käyttää vain normaalia huolto-asemilla myytävää lyijytöntä polttoainetta
AJAJAYHDISTYKSELLÄ ON OIKEUS ANTAA LISÄMÄÄRÄYKSIÄ TARPEEN VAATIESSA ENNEN KILPAILUKAUDEN ALKUA. MYÖS SEN AIKANA.
Merikaarto 16.03.2003
(Nämä säännöt ovat kopio virallisista säännöistä, joita saa ajajayhdistykseltä. Tarkista myös tiedotteet lisämääräysten osalta. Turbon mitoitukseen liittyvä liite 1 lisätään tälle sivulle myöhemmin.)